Tips voor zwarte piet

  • Hans

    Hoi mede-Pieten en Sinten,

    Ik mag dit jaar Zwarte Piet spelen, maar kan iemand mij vertellen wat Zwarte Piet precies doet? Gooit ie alleen met pepernoten of doet ie nog meer.

    Dank je wel!

    Hans ehhhh Zwarte Piet dus (is nog wel ff oefenen, hoor!;-))

  • Maartje

    Dag Hans / Zwarte Piet,

    Wat een goede Zwarte Piet altijd als eerste doet is kijken, luisteren, sfeer aanvoelen, situatie en doelgroep inschatten etc. en daar vervolgens op in spelen.

    In principe mag Zwarte Piet alles: zingen, Sinterklaas en/of het publiek goedmoedig plagen, dansen, strooien, acrobatenkunstjes doen, noem maar op. Niets is te dol of te gek!!!

    Er is ook een serieuze kant aan het vak: assisteren van Sinterklaas door het vasthouden van de staf, het boek, helpen bij het zitten gaan, helpen bij het beklimmen van het podium etc.

    Zwarte Piet en Sinterklaas bespreken vooraf wat ze van elkaar verwachten en maken hier duidelijke afspraken over.

    Dat Zwarte Piet alles mag, betekent niet dat hij ook alles moet. Hij kijkt zorgvuldig met wie hij te maken heeft en realiseert zich dat hij sommigen de stuipen op het lijf kan jagen, enkel en alleen door zijn aanwezigheid.

    Als het mogelijk is (bijvoorbeeld op een school, in een bejaardenhuis, dagactiviteitencentrum voor verstandelijk gehandicapten) kan Zwarte Piet zich van te voren laten informeren over hoe hij het beste met de doelgroep om kan gaan.

    Kortom, hoe Zwarte Piet zich gedraagt, hangt af met wie hij in zijn rol te maken heeft.

    Groetjes en veel Piet-plezier,

    Maartje (ex Zwarte Piet)

  • Maurice

    Hoi Hans,

    Ik kan me helemaal vinden in het verslag van Maartje. Jij maakt echter een hele grote fout in je oproep…………………… Je speelt geen zwarte piet je bent hem. Ik ben ervan overtuigd dat je hier niet te makkelijk over moet denken. Je bent tenslotte met kinderen bezig die er niets aan hebben als ze die dag erachter komen dat het gespeeld is. Ik ben zelf al een lange tijd zwarte piet en elke keer voor het eerste optreden gieren de zenuwen door mijn lijf, zit alles goed is mijn pak netjes, ben ik niets vergeten, hoe ziet sint eruit, is het vervoer naar de school club of sporthuis perfect. Is er een paraplu aanwezig. zijn de lippen goed rood. Als je een pruik draagt is deze netjes en goed verzorgt. Deze lijst kan ik nog wel verder aanvullen maar ik denk dat je dat zelf wel kan bedenken. Ontoud goed dat je net zo belangrijk bent als de sint. Zeker als je alleen met hem op stap gaat. Wat dus inhoud dat de sint en jij het middelpunt zijn. In dat geval moet je de sint aan alle kanten helpen zoals in de mail van Maartje ook staat. Pas als de sint zijn plaats heeft genomen kan je je meer richten op de rest. Tot die tijd blijf je, zonder dat je de kids uit het oog verliest, bij sint in de buurt.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt en hoop ook dat je niet te makkelijk met dit mooie feest omgaat.

    Groeten,

    Piet

  • Peter

    He Hans,

    Ik vindt het heel leuk dat je dit gaat doen maar net zoals je zegt er is meer dan alleen maar pepernoten gooien. het is net zo als anderen zeggen help de sint het is een hele leuke ervaring en ik snap ook wel “de eerste keer one en nu dan hoe moet dit” ik ben zelf muziek piet en ik kan je zeggen het is geweldig en net zo als maurice zegt je bent piet en eigelijk maakt het niet zo veel uit wat je doet je bent piet en die mag alles dat is wat ik jou wil zeggen. en ook om denken met wat voor mensen je te maken hebt je kan ze blij maken maar ook boos of bang. en voor kindern in kinderstoel kom niet te dichtbij hun (huilen).

    veel sucses Zwarte Piet

  • piet

    hallo

    ik wil ook graag als zwarte piet willen spelen is er misschien nog een plaatsje vrij binnen het sint en piet team???

    please??????????

  • dikkePiet

    Hans, ik doe het nu al 29 jaar op school en nog steeds met plezier. Dat is wederzijds van van stoppen wil men op school niets weten. Heb zelfs voor de school een speciaal emailadres geopend en krijg dus fanmail. Alle tips zoals bovenstaand zijn goeie. Je BENT Piet dus gedraag je er naar. Zorg dat je er verzorgd uitziet, let op details van kinderen en als ze een muts op hebben met hun naam aan de voorzijde, spreek ze dan met die naam aan. Dan moet je die gezichten zien….. je kent ze bij naam. haha. Veel plezier en ik hoop dat je het nog langer doet als ik.

    dikkePiet

  • tessa mama van kelsey en ryan

    Ja niet gooien met pepernoten maar gewoon aan de kinderen geven, mijn zoontje toen 2 maanden kreeg toen namelijk een pepernoot op zijn hoofdje en das niet zo geslaagd, dus sindsdien mogen de pieten wat mij betreft alleen geven.

    veel plezier, groetjes tessa

  • Hoofdpiet

    Officieel mogen pieten ook niet meer strooien!

  • siegfried

    Ik weet niet wie je bent en waar je woond, maar ik zoek mensen die met mij als zwarte piet starks op stap willen gaan.

    sief@pi.net