Tot welke leeftijd geloven?

• Doordrammertje

Hallo,

Ik vroeg me af tot welke leeftijd kinderen nog geloven. Ik hoorde net dat mijn neefje van 6,5 al van zijn geloof af aan het vallen is, en persoonlijk vind ik dat erg vroeg. Mijn schoonzus was ook al in groep 3 van zijn geloof af. Hoe zit dat tegenwoordig?

• Moonlampje

nou ik was met 3 al van mijn geloof door een stomme fout die mijn broer maakte:D en ik vond het ook wel heeeeeeeel vaag dat ie ieder jaar op sinterklaas avond een uur naar de wc ging en dat dan spontaan daarna ook de kadootjes tevoorschijn kwamen;-)

ik denk gewoon dat het een beetje kindgebonden is. de een is langer voor het lapje te houden dan de ander.

liefs,

Moonlampje

• bruno

mijn dochter is nu 5 1/2 jaar maar geloofd er nog steeds in.

ik speel zelf ook voor zwarte piet maar ze heeft nog steeds niks in de gaten.

• Linda

Mijn zoon word 4 december 7 jaar zit in groep 3, maar gelooft nog steeds .

Maar na alle drukte moeten we het denk ik wel vertellen, anders doet een ander het .bruno schreef:

>

> mijn dochter is nu 5 1/2 jaar maar geloofd er nog steeds in.

> ik speel zelf ook voor zwarte piet maar ze heeft nog steeds

> niks in de gaten.

• Iris van Nispen

Hoi,

Ik heb stage gelopen bij de kleuters en groep 3.

In de kleuterklas geloven ze vrijwel allemaal. In groep 3 nog 40% . In groep 3 is t vaak het laatste jaar dat ze geloven. In groep 4 horen ze het anders van leeftijdsgenootjes.

succes, schrijfpiet.

www.pepernoten.tk

• carolien

Ik sta zelf voor de klas en mijn ervaring is dat er in groep 5 nog kinderen zijn die nog geloven. De helft gelooft niet meer, en van de andere helft zijn er een aantal die nog twijfelen. Maar als de Sint dan weer in het land is, zijn ze van de twijfel af en geloven weer heilig. Maar inderdaad, er zijn ook kinderen die in groep 3 al niet meer geloven. Zeker niet meer als de baard van Sinterklaas midden in de klas afzakt…..

• Wendy

Onze oudste dochter was bijna 8 kwam er toen achter dat Sinterklaas niet bestaat, verder nooit geen enkele twijfel. (heerlijk toch een zo'n geheim te hebben??)

De middelste van ruim 7 gelooft nog heilig, ook al weet ze wel dat er veel hulp Sinterklazen zijn.

Super vind ik het als ze er nog in blijven geloven, want het is toch een heerlijk kinderfeest