sint zonder suiker en melk

• jolanda

Ik wil graag weten of iemand ideeen heeft voor ons zoontje, die mag sinds half jaar geen melkproducten en suiker meer, dus geen chocolade munten, geen pepernoten, wie heeft er hier ideeen voor om hem toch een leuk sinterklaas feest van te maken?

• Sasja

Hallo Jolanda,

Ik heb al heel wat suiker- en melkloze sinterklazen gevierd, (mijn jongste dochter is er ook allergisch voor) dus hier wat tips:

* Ik weet niet of je zoon wel rietsuiker of fructose mag. Dit is niet zo schadelijk als geraffineerde suiker en je hebt er bovendien minder van nodig. Je kunt rietsuiker en fructose (zonnatura) in zakjes kopen in de supermarkt en er zelf speculaasjes of pepernoten mee maken (leuk, pepernoten “blazen” met een ronde plastic pijp uitdrukken uit het deeg) vinden ze erg leuk.

* Bij de biologische winkels (in elke stad zit er wel een) kun je, als je goed zoekt allerlei Sinterklazerigs zonder geraffineerde suiker vinden (zit soms alleen maar rietsuiker en vaak alleen maltstroop in: dit is helemaal onschuldig).

Ik heb er in het verleden o.a. het volgende ‘gescoord’: speculaas, gevulde speculaas, kleine chocoladelettertjes, chocoladesintjes en pietjes, banketletter, marsepein (zat alleen maar een beetje honing in). Het is wel even uitproberen, meestal smaakt het veel lekkerder dan normaal, maar soms is het weleens vies(sommige speculaas).

* bij sommige biowinkels hebben ze een chocolademerk, dat Madame Jeanette heet, waar heel weinig suiker in zit. Die hebben ook lollies van chocolade sinterklazen en pieten, heel leuk.

* Bij de betere banketbakkers hebben ze een beperkte voorraad suikervrije chocoladeletters en ander spul. Maar daar moet je wel op tijd bij zijn, echt half november, anders vis je achter het net.

* voor in de schoen deed ik soms ook weleens gewoon suikervrij snoep. Hebben ze tegenwoordig best veel van op de markt. (misschien hebben ze daar nu ook sinterklaassnoep?)

* Zelf van suikervrije ontbijtkoek (biowinkel) lettertjes snijden.

Veel succes!

Sasja