grote dobbelstenen

• esther

Hallo, Wij gaan het Sinterklaas spel met een grote groep (en met onze eigen regels) spelen en ik ben op zoek naar een GROTE DOBBELSTEEN. In de speelgoedwinkel kon ik niets vinden. Weet iemand waar deze verkrijgbaar zijn en of je zo'n dobbelsteen makkelijk zelf kunt maken (en rolt die dan nog wel eerlijk?)

• Claudia

hoi esther,

ik kan je niet helpen aan de dobbelsteen; maar zou jij mij kunnen helpen aan de spelregels voor dit Sint-dobbel-spel

wij willen dit spel ook op de werkvloer spelen met zo'n 25 man.

alvast hartelijk dank en succes met je speurtocht naar een grote dobbelsteen!

groetjes

Claudia

• esther

Hoi,

De spelregels verzin ik zelf. Dus dat kun jij ook gewoon zelf doen. De basis van het spel zal ik even vertellen.

Iedere persoon neemt enkele cadeautjes mee. Deze worden op een grote hoop gelegd.

Daarna wordt er om de beurt gedobbeld.

Ik zit te denken aan het volgende (maar dat kun je natuurlijk gewoon aanpassen):

1 = beurt overslaan

2 + 3 = kanskaartje pakken

4 + 5 = opdrachtkaartje pakken

6 = cadeautje pakken

De kanskaartjes kun je zelf schrijven. het bevat opdrachten zoals: schuif allemaal een plaatsje door, waarbij je je cadeautjes laat liggen; geef je grootste cadeautje weg aan degene met de minste cadeautjes, kies een cadeautje uit van je buurman aan de rechterkant, wissel van plaats met degene met de meeste cadeautjes, enzovoorts.

De opdrachtkaartjes kun je ook zelf bedenken. Ze houden in dat iemand eerst een opdracht moet doen voordat hij/zij een cadeautje mag pakken. Dit kunnen bijvoorbeeld uitbeeldopdrachten of tekenopdrachten zijn (waarbij degene die de opdracht goed uitvoert een cadeautje mag pakken en degene die de opdracht raadt), het kunnen ook zoekopdrachten zijn of lauwe opdrachten zoals lak je teennnagels rood, maak twee staartjes op je hoofd, enzovoorts.

Het enige waar ik zelf nog een beetje mee zit is de groepsgrootte. Ikzelf heb het spel al eens gespeeld met 10 mensen en dat ging goed. Dit jaar zijn we echter met 20 mensen en ik weet nog niet of ik de groep op ga splitsen of niet.

Nou Claudia: veel succes met spelen!

• just me

Bij de Toys 'R Us hadden ze grote dobbelstenen van Foam ter grote van een voetbal.

• Paula

Hallo Esther,

Het is heel gemakkelijk, zelf een dobbelsteen te maken: ga naar de markt naar de handelaar in schuimplastic en vraag of hij/zij van een restje een kubus voor je kan zagen. Dat kan hij/zij perfect, dat doe je zelf niet na!

Zelf zet je er de stippen op met een permanente viltstift of plakkaatverf.

Een eerlijke dobbelsteen zit zo in elkaar dat twee tegenovergestelde vlakken samen altijd 7 stippen hebben.

Zo ben je (was ik) voor een paar euro klaar. Succes en heel veel plezier met het feest.

Paula