viering Sinterklaas

• wim

Wie kan mij vertellen waarom wij in Nederland op 5 december Sinterklaas vieren.De Belgen doen dit op 6 december en is dat de eigenlijke sterfdag/naamdag van St.Nicolaas.Ook ben ik er benieuwd of er iemand is die weet waarom wij elkaar in Nederland kado's geven met vaak een gedicht er bij en waarom er ook surprises worden gegeven.Alvast bedankt hoor.

• suzanne

Wij vieren Sinterklaas op 5 december omdat heel vroeger de dag begon met zonsondergang. Dus de avond van 5 december nu was vroeger het begin van de dag 6 december.

De viering van Sinterklaas is terug te brengen op de prehistorische winsterslachtfeesten. In onze streken was rond 6 december het tijdstip waarop een deel van de veestapel ritueel geslacht werd omdat men niet genoeg voedsel kon verbouwen om de gehele veestapel de winter door te helpen. Het was een groot eet, drink en vruchtbaarheidsfeest.

onze Zwarte Piet vooral, maar ook de kerstman stammen, als je heel vroeg terug gaat in de tijd (de steentijd), af van sjamanen. Zij waren de mannen en vrouwen die alle kennis droegen van de clan. Zij fungeerden als intermediair tussen de natuur en de mensen van de clan. Daarbij hulden zij zich in dierenvellen en zetten zij vaak gehoornde maskers op. Dan personificeerde zij zich met de wispelturige natuur. Zo leidden zij ook vruchtbaarheidsrituelen. Zij droegen ook allerlei symbolen voor leven en vruchtbaarheid, zoals bijvoorbeeld de bezem (denk aan de roe van zwarte piet) Zij joegen daarbij vooral jonge meisjes van de clan angst aan en moedigde paringsrituelen aan. Veel later ging dit over op het angst aanjagen van kleine kinderen (wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe)

Tegen de tijd dat Germanen onze streken kwamen bevolkenen de primitieve bosbevolking veroverde, namen ze ook een god mee, Wodan genaamd. Hij rijdt op zijn witte paard Sleipnir door de lucht en moet te vriend gehouden worden met allerlei geschenken en offers (ook aan zijn paard) De offers stammen weer af van de slachtfeesten. De offerdieren zijn later vervangen door lekkernijen in de vorm van dieren en mensen (speculaasvormen bijvoorbeeld en de Duivekater een brood dat oorspronkelijk in de vorm van een zwarte kat gebakken werd, omdat voorheen zwarte katers offerdieren waren in sommige streken) Ook was er in sommige streken het gebruik dat men elkaar een oud scandinavisch ruhneinitiaal gaf in de vorm van een koek of brood (tegenwoordig vervangen door de chocoladeletter)

Wodan draagt een breed gerand hoofddeksel en een speer (denk aan mijter en staf)

Wodan had een knecht, in veel Duitse streken Ruprecht genaamd. Hij stamt af van de Sjamaan (van de primitieve bosbevolking)

Toen kwam de Christelijke kerk. Zij dwongen de zog. heidenen tot bekering. Maar zij merkten dat dat makkelijker ging als zij hen hun eigen feesten en gebruiken konden laten blijven vieren. Natuurlijk werden een aantal heidense goden vervangen door christelijke heiligen en aan heidense feestdagen (zonnewendefeest en slachtfeesten) werden dagen van Heiligen gehangen. Zo konden de Germanen en Kelten makkelijker overstappen op het nieuwe verplichte geloof. Zo mocht knecht Ruprecht (de mateloos populaire Herne/Pan figuur) blijven bestaan, maar wel onder ‘toezicht’ van de goedheiligman Sint Nicolaas (beschermheilige van zeelieden)

Sint Nicolaas scheen een barmhartige persoon. Zo had hij ooit bijvoorbeeld een bruidsschat geschonken aan drie arme maagden. Onder andere daar komen de geschenken vandaan. Sinterklaas als brenger van kadootjes is een puur christelijk gebruik, ooit begonnen om de ‘goede’ en ‘brave’ kinderen (zij die zich goed christelijk gedroegen) te belonen. Stoute kindere werden bestraft met de zak of roe. Maar het offer aan Wodan en Sleipnir bleef gehandhaafd (denk aan de peen en stro die je vroeger achterliet bij de schoorsteen voor de stint en zijn schimmel)

Dat is het verhaal in het heeel kort. Als je iets niet begrijpt hoor ik het wel.

• wim

Hoi Suzanne,mijn hartelijke dank voor je info en ben ik daar best wel wijzer van geworden.Ik ben alleen nog erg benieuwd hoe het zit dat wij surprises maken en gedichten.Mocht je daar ook een antwoord op weten,dan hoor/lees ik dat graag.Met vriendelijke groeten Wim.