Verbod op het ophangen van Zwarte Piet

• Een boze medewerker

Hallo

Ik werk op een buitenschoolse opvang in Rotterdam. Mijn locatiemanger meldde afgelopen donderdag dat wij geen zwarte of bruine zwarte pieten mogen maken. Ik vind dit zelf vreemd en gaf aan het er niet mee eens te zijn. Hierop volgde de reactie dat er een officiele waarschuwing komt als ik toch de maak en ophang. De reden voor het verbod is dat het kwetsend is voor getinte mensen.

Er wordt wel verwacht dat wij het suikerfeest vieren.

Ik ben het er echt niet mee eens, ik ben ook van mening dat je niet overal wat achter moet zoeken. Het gaat mij om een leuke spannende tijd voor kinderen en hoe moet ik aan de blanke en gekleurde kinderen uitleggen dat bruine en zwarte pieten kwetsend zijn???

• stichting vriendenv/d tabberd

hallo

de getinte mensen huren ook sinterklaas en zwarte pieten thuis.

dus zo probleem is het niet en het is een nederlandse traditie.

• oeds

het is toch te gek voor woorden dat wij hier in nederland onze eigen cultuur niet meer mogen volgen omdat een andere cultuur het kwetsend zouden vinden!!!!

Ik zou zeggen laat piet maar zwart zijn.Een boze medewerker schreef:

>

> Hallo

>

> Ik werk op een buitenschoolse opvang in Rotterdam. Mijn

> locatiemanger meldde afgelopen donderdag dat wij geen zwarte

> of bruine zwarte pieten mogen maken. Ik vind dit zelf vreemd

> en gaf aan het er niet mee eens te zijn. Hierop volgde de

> reactie dat er een officiele waarschuwing komt als ik toch de

> maak en ophang. De reden voor het verbod is dat het kwetsend

> is voor getinte mensen.

> Er wordt wel verwacht dat wij het suikerfeest vieren.

>

> Ik ben het er echt niet mee eens, ik ben ook van mening dat

> je niet overal wat achter moet zoeken. Het gaat mij om een

> leuke spannende tijd voor kinderen en hoe moet ik aan de

> blanke en gekleurde kinderen uitleggen dat bruine en zwarte

> pieten kwetsend zijn???

• Jan Smit

Ongelooflijk wat een giga onzin zeg. Kijk aan dit soort zaken heb ik dus een broertje dood. Begin alsjeblieft een “proef-proces” en zorg dat die lapzwans zich met dringender zaken gaat bezighouden i.p.v. zich te bekommeren om ONS kinderfeest. Tot slot noem je nog het suikerfeest…………tenenkrommend werkelijk. Pim zou zich omdraaien in z'n graf.

Fijne pakjesavond

• Toontje

Tja, een enorm probleem als je het mij vraagt. Ik ken nog wel meer mensen uit onze samenleving die zich gekwetst zullen voelen. Maar ik heb wel wat ideetjes.

-Vanaf nu alle pieten groen of blauw. Dus niet geel, rood, bruin,zwart of wit.

-Om onze bejaarde of gehandicapte medemens niet te kwetsen kunnen we nu ook echt niet meer aankomen met een kwieke hoogbejaarde bisschop. Een jonge gezonde meid misschien? Of nee, we nemen een transeksueel dan kunnen we ook niet meer kibbelen om het geslacht.

-Oh jee, een bisschop. Wordt het niet eens tijd een rabbijn of sjamaan te nemen?

Het zou de indruk kunnen wekken dat alleen rooms katholieke bisschoppen gulgevend zijn.

-Zeker wil ik rekening houden met de gevoelens van de dierenliefhebber. Een paard die allemaal zware zakken moet dragen en ook nog het dak opgejaagd wordt!!! Nee, dat wordt voortaan een hijskraan.

-De stoomboot: absoluut onaanvaardbaar voor de nabestaanden van de slachtoffers van de Titianic. Een vliegtuig of auto lijkt me vanuit dit oogpunt ook minder geschikt. Misschien is een driewieler een optie.

-Pepernoten, chocoladeletters, schuimpjes, etc.resoluut afschaffen zodat mensen met een gluten-, chocolade- of kleurstofallergie ook weer onbekommerd mee kunnen doen.

Ik ben al een heel eind dacht ik zo. Alleen moeten we nu nog de Sinterklaasliedjes aanpassen. Maar dat wordt een heel karwei. Weet je wat: laten we heel gewoon alles laten zoals het is: een onschuldig kinderfeest.

Mochten er mensen zijn die zich hierdoor gekwetst voelen dan raad ik hen aan tijdelijk naar de noordpool te verhuizen. Of nee, toch maar niet want daar lopen ze de kans een dikbuikig hohoho roepende kindervriend tegen het lijf te lopen die rendieren door de lucht laat vliegen en onschuldige elfen uitbuit.

Wat is het leven toch moeilijk!

• stichtingvriendenvandetabberd

Way the go, Toontje

• piet

neem er ff nog een toontje!!!!!:S

assosjaal

• Een boze medewerker

Ik vind het erg prettig om jullie reakties te lezen. De sfeer op het werk is er ook niet beter op maar in mijn voordeel ontwijkt mijn leidinggevende mij!!!!

Nog even ter informatie op de dag dat we het vieren komen er: 2 ZWARTE PIETEN!!!

lekker vaag allemaal, maar ik heb de fnv gemaild met mijn verhaal en de vraag welke stappen ik kan ondernemen….

• Mechje

Hoe moeilijk kunnen sommige mensen het maken, geniet van het feest. Die kinderen zijn echt niet discriminerend bezig. Het zijn de volwassenen die het doen.

enne………. laat je niet gek maken door zulke doemdenkers.

groetjes Mechje

• Toontje

De oplossing kan vrij simpel zijn. Vertel de kinderen dat de pieten zo zwart zijn geworden door hun jarenlange geklim in schoorstenen. Dit is eenvoudig te demonstreren door een kaars onder een wit schoteltje te laten branden. Na verloop van tijd vormt zich een laagje roet onder het schoteltje. Dit verhaal is ook meteen een oplossing voor niet goed geschminckte pieten: B.v. ze hebben zich niet goed gewassen of ze zijn nog niet zo lang piet.

Zo blijft piet zwart en wordt er niemand gekwetst.

Een gezellig Sinterklaasfeest, allemaal!!!!!!!!!!!