Waarom liegen tegen kinderen????

• moon

Ik vind Sinterklaas best een leuk en gezellig feest, maar waarom liegen tegen kinderen. Je leert toch als eerste aan een kind dat het niet mag liegen en altijd eerlijk moet zijn. Nou wat geven we een goed voorbeeld zeg. De eerst 4 a 5 jaar van het kind zijn leven liegen we er op los rond 5 december.

Waarom kunnen we niet gewoon uitleggen dat Sinterklaas een man was die ooit eens heeft bestaan en de arme mensen soms kadootjes gaf en wij dit vieren op vijf December.

Ik vraag me af of er meer mensen zo over denken. Of dat iemand mij het nut van dit liegen uit kan leggen. Groetjes Moon

• piet

ja okay het is eigenlijk wel zo maarhet is toch fantastisch dat sinterklaas en zijn pieten naar nederland komen kijk op tv,het is toch harstikke leuk dat het er nog is!!!

ik krijg altijd kippevel van als de sinterklaastijd is ik ben zelf ook vaak zwartepiet en ik vind het onzettend leuk om te doen en de kinderen een leuke tijd te geven en kadotjes die ze krijgen:) het is gewoon een leuke feest voor de kinderen en dit moet gewoon nog jaren meegaan!

• moon

Het is ook niet zo dat ik het niet zou willen vieren, Maar ik zou het graag gewoon uitleggen aan mijn kind. En ik denk dan wanneer ze Sinterklaas ziet en zijn pieten dat ze net zo van het feest kan genieten, maarja dat is mijn mening.

Misschien ga ik nu wat ver. Ik ben apsoluut niet gelovig maar doen we dat met Jezus ook niet. Dat vieren we toch ook elk jaar, maar we laten niemand door de stad lopen met een kruis op zijn rug. (met alle respect voor de gelovigen overigens) Het is niet beledigend bedoeld alleen maar om iets duidelijk te maken.

• Astrid

Als u dit liegen vindt, dan zou ik het inderdaad al jong vertellen. Maar als u het gewoon als “verdraaien van de werkelijkheid” ziet dan kunnen u én uw kinderen toch een aantal jaren van dit grandiose festijn genieten !?

Ik ben zelf juf en toen ik nog groep 5 had (dé groep waarin de kids zo in juni roepen dat sinterklaas niet bestaat), deed ik gewoon met het hele gebeuren mee. Ik “geloofde zelf nog volop in sinterklaas”. Let op hoeveel kinderen spontaan ook weer geloven. En ach, wat is daar nou zo erg aan.

Maar nogmaals : Vertel het de kinderen gerust, maar vertel er dan ook bij dat ze dat ze dat “geheimpje” niet aan andere kinderen moeten vertellen !

Fijne sinterklaastijd !

• Ellen

Zijn we allemaal het vertrouwen in onze ouders verloren, omdat ze ons ooit vertelden dat Sinterklaas niet bestaat ? En hebben we daardoor geleerd dat liegen mag ? Nee, dus. Kinderen kunnen dat onderscheid heel goed maken als ouders duidelijk uitleggen hoe het zit. Kleine kinderen leven vaak in een fantasiewereld en genieten daar enorm van en Sinterklaas past daar ook in. Ik zou dat niet stuk willen maken door de waarheid te vertellen. We worden allemaal dagelijks voor de gek gehouden door t.v. en film. Kinderen moeten ook leren dat er een verschil is tussen fantasie en werkelijkheid, maar dat komt pas als ze iets ouder zijn. Mijn kinderen van 8 en 10 jaar reageerden niet teleurgesteld toen ik over de Sint vertelde en vinden het nu spannend en leuk om mee te gaan in de fantasiewereld van hun zusje van 4. Nederland kent al zo weinig feesten en tradities vergeleken bij andere landen, ik zou het jammer vinden als het door onze nuchterheid of pedagogische denkbeelden zou verdwijnen.

• Maria

Heb jij er nadelen van ondervonden of trauma's aan overgehouden dat je vroeger in Sinterklaas geloofde Moon?

• Joyce

Ik vind dat je het een kind niet mag ontnemen,ik heb zelf 8 jaar erin gelooft,ja is lang ik weet het,haha.Maar toen mijn moeder het vertelde,omdat ik het van andere kids had gehoort was ik alleen maar verdrietig dat ik geen cadeaus meer kreeg,maar toen mijn moeder me verzekerde dat dat gewoon door ging was er niks aan de hand :D:D

En als ik nu naar mijn kinderen kijk,zoontje van 5 jaar en dochtertje van bijna 3 jaar,en die glunderende oogjes,waarom zou je ze dat nou willen ontnemen??

kinderen kunnen nou eenmaal geen geheimen bewaren en ik vind dat je ze opzadelt met een last dat ze hun mond wel tegen andere kinderen moeten houden,ik denk dat ze je dat later eerder kwalijk nemen dan dat je ze nog in die mooie fantasie laat meegenieten

groetjes joyce

• Danielle

Hoi Moon,

Needit vind ik niet liegen, dit is meer een fantasie wereld voor de kinderen, ik vind het nog erg jong als je de waarheid wilt vertellen als ze straks niet meer hierin geloven en gaan vragen of het nou echt zo is, kun je het eens eerlijk gaan vertellen, niets is zo gezelliger als sinterklaas avond vind ik.

Ze zeggen weleens een leugentje om eigen bestwil, dit geld toch zeker hierbij?

Niets is zo leuk als kinderen met zo'n feest nog denken dat alles echt is.

Ik ben het helemaal eens met die lerares die ook een reactie gegeven heeft, als je weer iets verteld als je kind twijfels heeft in sinterklaas kun je het zo praten dat ze inderdaad weer gaan twijfelen.

• Natasja

Hallo Moon,

ook ik vind dat Sinterklaas moet kunnen. Je kan wel aan jonge kinderen gaan uitleggen dat hij vroeger echt bestaan heeft enzo maar zo gauw je kind Sinterklaas ziet, is hij dat hele verhaal weer vergeten en is het weer gewoon Sinterklaas uit Spanje. Je geeft wel als argument dat wij de kruisweg van Jezus ook niet naspelen door iemand met een kruis door de straten te laten lopen, maar in andere landen gebeurt dat wel degelijk! En in weer andere landen geloven de kinderen in Santa Claus die met z'n door rendieren getrokken slee door de lucht vliegt!!!

groetjes,

Natasja

• Fanny

Ik vind de voordelen van het verdraaien van deze waarheid, niet opwegen tegen de nadelen.kinderen begrijpen achteraf heel goed waarom je hebt hebt gedaan.

Er is al zoveel ellende in deze wereld.Laten we onze kinderen alsjeblieft no zolang mogelijk kind laten. Ze moeten tegenwoordig al zo snel groot worden.

te snel helaas.

En er is toch niets mooiers dan die intens gelukkige gezichtjes van die kinderen wanneer ze sinterklaas en zwarte piet zien en wanneer ze dan snoepgoed of kadootjes krijgen.

Ikzelf doe ook aan de kerstman en aan de paashaas, want ik wil mijn kinderen zolang mogelijk kind houden en zoveel mogelijk nog te laten genieten van hun jeugd.(en nee, ik heb niet veel geld, ik zit op een minimum, maar alles wat ik kan missen, spaar ik ervoor)

ik ben voor het behoud van de zogenaamde leugentjes.maar dat is heel persoonlijk.