aardrijkskundeles

• Nicole

Ik wil graag een aardrijkskundeles geven over Spanje, ivm sinterklaas. Heeft iemand tips hoe ik deze les zou kunnen invullen? Alvast bedankt.

• Jolanda

hoi,

ik weet niet voor welke leeftijd dit is maar als verhaallijn zou je een zwartepiet kunnen nemen die de weg kwijt is (in spanje) en dan door allerlei plaatsen komt en er leuke dingen ontdekt. Hij komt bijvoorbeeld in Madrid of in Salou etc.

als verwerkings opdracht zou je de kinderen zelf op een kaart van spanje de weg voor de zwartepiet uit kunnen laten stippelen.

suc6 en groeten Jolanda

• Eric

Tja Nicole,

Als Sinterklaas je aanleiding is kun je Spanje al snel verlaten. De goede man is hier nooit geweest. De enige link die er is, is het feit dat Bari (Zuid-Italië) alwaar de bisschop in 1087 is herbegraven, eeuwenlang Spaans was.

Sint is geboren rond 270 na Christus in de Turkse plaats Patara.

Kortom je kunt Europa door in je spreekbeurt. Tevens kun je het thema meteen gebruiken voor een spreekbeurt geschiedenis. Op internet staat zeer veel info. O.a. met links op sinterklaas.pagina.

• annemiek

Tja Eric….

Onze Nicolaas is ook niet in Turkije geboren….

Maar wel in Patara, Myra, Lycië in Klein Azië.

Pas later werd dat Tuks grondgebied.

Groeten!

• Eric

Dag Nicole,

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik beweer ook niets anders. Ik schreef dat Sint is geboren in de Turkse plaats Patara. Een legitieme formulering waarmee je kunt aanduiden dat Patara in het huidige Turkije ligt. (Het schijnt overigens dat ze daar Grieks praatten maar pin me daar niet op vast) In veel literatuur en naslagwerken wordt Turkije genoemd in relatie tot Patara. Het mag duidelijk zijn dat die streek in 270 na Chr. nog niet de naam Turkije had, bedoeld wordt daarmee het huidige Turkije.

Patara ligt inderdaad in de streek Lycië in Asia Minor, het huidige Turkije. Wat Myra betreft: in deze plaats heeft Sint-Nicolaas zijn gelijknamige oom opgevolgd als Bisschop. Myra, een plaatsje aan de Zuid-Westkust van (het huidige) Turkije.

De aanleiding van dit bericht was een spreekbeurt. Ik kan je van harte de spreekbeurt van Saskia aanbevelen. Te vinden op sinterklaas.pagina onder het kopje: -wie is Sinterklaas- en dan kiezen voor: het echte verhaal. Erg goed!

(Ook Saskia heeft het over Turkije, maar je weet nu hoe je dat mag interpreteren)

Vriendelijke Groet!

• Eric

Oeps, foutje. Dag Nicole moet natuurlijk zijn: Dag Annemiek.

Overigens kom ik zojuist te weten dat Myra thans Demre heet. Gevonden op het Isidorusweb (tip)

Groeten!

• annemiek littlejohn

Hi Eric,

dankjewel voor je reaktie….erg leuk, en je bent goed op de hoogte mag ik wel zeggen. Heb de spreekbeurt ook gelezen, heel leuk vind ik dank voor de tip.

Ik weet niet of je vlakbij Amersfoort woont, daar (Mannenzaal, Flehitemuseum) hebben Wim Theunissen en ik een grote tentoonstelling over Sinterklaas. T/m 14 december. Misschien wel leuk om te zien, hij heeft een zeer grote en boeiende collectie, en ik heb me jarenlang verdiept in de legendes, de historie, de oorsprong van zo ongeveer elk gebruik rond Nicolaas en Sinterklaas. Ik geef dan ook de rondleidingen daar, je bent welkom.

vandaag ook op tv, rtl 4 om 10 uur en radio m om 12.15 uur en op 5 dec ook op radio m om 12.15, ander programma…

Anyway, ik merk het vanzelf wel, als je tijd hebt is de tentoonstelling zeer de moeite waard!!

Hartelijke groet,

Annemiek