pakjesspel op 5 dec.

• Annemiek

Wie weet hoe je het spel moet spelen op pakjesavond.

Ik weet alleen dat je een dobbelsteen nodig hebt en dat iedereen zijn kadootje op tafel moet zetten. Met dobbellen gaat dan door b.v. een 3 gooien het kado naar een ander. Wie kan mij helpen aan de juiste spelregels????

• Pippi

Het leukst is het om de regels gewoon zelf te verzinnen en aan het begin van de avond aan iedereen uit te leggen. Ik speel dit spel al jaren met familie en vrienden, en elk jaar verzinnen we er iets nieuws bij.

Ik kan je wel wat basistips geven als je wilt:

Iedereen koopt 2 of 3 kleine cadeautjes. Dit kunnen cadeautjes zijn waar iedereen iets aan heeft, of juist ontzettende onzincadeaus. Bij de huisdeur zet je een grote doos of zak neer, waar iedereen zijn (ingepakte) cadeautjes in doet bij binnenkomst.

Als iedereen er is gooi je de cadeautjes op een grote hoop en begin je met dobbelen.

Het eerste jaar deden wij het zo:

6 is een cadeautje van de stapel pakken

3 is een cadeautje ruilen met iemand anders

2 is een cadeautje weggeven

1 is een cadeautje afpakken

Als de cadeautjes van de grote hoop op waren kwamen we toe aan de tweede ronde, waarin de regels hetzelfde waren, behalve dan dat 6 betekende dat je een cadeautje van jezelf mocht uitpakken. Wij zetten een kookwekker bij de tweede ronde. Zodra die afgelopen was was het spel ook afgelopen en waren de cadeautjes die je op dat moment voor je had liggen voor jou.

Zoals ik net al zei kun je hier zelf een heleboel variaties op bedenken. Je kunt hierbij denken aan regels als dat je bij een bepaald getal een cadeau voor jezelf mag wegleggen waar niemand meer aan mag komen of het geven van opdrachten.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen. Succes en heel veel plezier toegewenst!

• Pippi

Ok, ik had dus nog niet gezien dat er al veel meer van dit soort vragen op deze prikpagina staan….

Als je even zoekt en terugleest kom je nog een heleboel leuke ideeen tegen voor het dobbelspel Annemiek!

• Cees Mol

Annemiek schreef:

>

> Wie weet hoe je het spel moet spelen op pakjesavond.

> Ik weet alleen dat je een dobbelsteen nodig hebt en dat

> iedereen zijn kadootje op tafel moet zetten. Met dobbellen

> gaat dan door b.v. een 3 gooien het kado naar een ander. Wie

> kan mij helpen aan de juiste spelregels????

Annemiek, ik heb de spelregels uit de Yes van mijn dochter

Koop allemaal 2 cadeautjes van 5 euro. Ga met z'n allen in een kring zitten en zet een mand met alle ingepakte cadeautjes in het midden. Wie het hoogst gooit mag beginnen. Daarna volg je de onderstaande regels: Gooi je een

1 Cadeautje uit de mand pakken.

2 Het cadeautje dat je uit de mand hebt gepakt uitpakken.

Heb je nog geen cadeautje, dan doe je ook niets.

3 Als er iemand drie gooit, dan geeft iedereen z'n cadeautje

aan degene die naast hem/haar zit.

4 Cadeautje afpakken van iemand en het aan iemand anders

geven.

5 Cadeautje afpakken van iemand en het zelf houden.

6 Cadeautje weggeven aan iemand anders.

Veel plezier! groeten van Cees