Hallo Joyce.
Vermoedelijk heb je al wel eens het dobbel-cadeau-spel gespeeld. Je kunt het anders wel vinden denk ik. Een variatie hierop is het lelijke-dingen-spel. Het idee is hetzelfde, alleen koop je geen kado, maar snuffel je thuis eens.Je hebt vast wel ergens iets liggen wat je niet meer gebruikt, of iets wat je oerlelijk vindt, of iets waar je op uitgekeken bent. (denk aan bv. een kandelaar, een vaas, een boek, een kop en schotel enz.) Bij het spelen van het spel, pak je het kado wel uit, zodat je het lelijke ding ziet. Meestal wil niemand jouw kado hebben en blijf je er mee zitten. Hilarisch spel.
Zelf heb ik beide spellen al diverse keren gespeeld en ben nu voor een groep van 17 kinderen (ong.10/11 jaar) bezig met een soort levend ganzenbord.
Met de kinderen worden wel lootjes getrokken, maar niet met een naam erop. Er staat of ze voor een jongen of voor een meisje een kadootje moeten kopen, + het bedrag (voor ons 3.50) . In de ruimte worden papieren opgehangen met de getallen 1 t/m ….. Er worden groepjes gemaakt en elk groepje begint (met een dobbelsteen) bij verschillende getallen. Bij sommige getallen moeten ze een opdracht doen.
Bv. Zing een sinterklaasliedje,/ stop 10 pepernoten in je mond en zing sinterklaas kapoentje,/ maak zoveel mogelijk woorden uit het woord “pepernoot”/ speel het spelletje “Zwarte pieten”(kan ook met een kaartspel) /Pak een kado (niet uitpakken)/ Pak een kado van een andere groep/ Geef een kado aan een groep die de minste kadoos heeft/ Maak een puzzel van een sinterklaastekening/ Maak een rijmpje met het woord “taai-taai”/ Met een blinddoek voor een staart (met punaise) aan de schimmel prikken. enz enz.
Als na verloop van tijd alle kadoos in de groep zijn, en alle opdrachten zijn door alle groepjes al een keer gedaan, worden de kadoos uitgepakt. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet, want er zijn natuurlijk prompt te veel/weinig kadoos in dat groepje en bovendien zijn er kadoos voor jongens en meisjes. Maar daar vind ik nog wel wat op.
Misschien is dit wel een idee voor je waar je hier en daar misschien wat moet aanpassen.