sinterklaas vieren op de creche

• patricia

Dit jaar zit ik in de sinterklaas commissie voor op de creche.

Alleen hebben we dit jaar geen sinterklaas.

weet iemand nog iets leuks om dan met de kinderen te gaan doen?

we schatten dat er ongeveer 40 kinderen zullen komen.

ik had op internet al gekeken naar leuke activiteiten voor de kinderen maar er is erg weinig over te vinden.

De kinderen zijn vanaf anderhalf tot 4 jaar.

• Jan

Kijk eens op http://sinterklaas.eigenstart.nl ik haal daar zeer veel leuke dingen weg.

• N. Beuving

Hoi Patricia,

Ik weet niet waar jullie kinderdagverblijf zit,

maar als het in de buurt van Purmerend ligt

kan ik je misschien helpen.

Wij zijn 2 Zwarte Pieten en zouden jullie Sinterklaas

feest graag onvergetelijk willen maken.

we komen al een aantal jaren bij mensen thuis

en doen ook al jaren mee met de dorpsintocht.

1 Van ons werkt nu in het onderwijs en heeft 8 jaar als

peuterleidster gewerkt.

De andere piet heeft ook gespeeld op een psz, dus ervaring

met kinderen hebben we zeker.

Stuur me anders even een mailtje, misschien kunnen

we helpen.

Groetjes Nancy.

r.beuving@hetnet.nl

• nathalie

Hallo,

Op onze peuterspeelzaal vieren wij al jaren sinterklaas zonder sint,piet of ouders.

(om verschillende redenen; te duur,te spannend,te druk)

wij doen elkjaar een uitgebreide poppenkast voorstelling waarbij we de zwarte piet aan het einde van de voorstelling aan de kinderen vertelt dat hij kadootjes verstopt heeft )

Fije sintviering Nathalie

p.s ik kijk voor het eerst op deze site een tip aan de rest (m.b.t ene Rene negeren werkt vaak het best)

• evelyn

het is inderdaad erg leuk om poppenkast te spelen voor de kinderen. Wij hebben namelijk ook de ervaring dat een echte sint en piet nogal eng kunnen zijn. Wij sminken de kinderen vaak wel als piet en maken een pietenmuts of mijter.

Je kan ook allerlei spelletjes verzinnen en ze een pietendiploma laten halen.

Of pepernoten met ze bakken. (als je die mogelijkheid heb)

Wij hebben ook een keer zelf zwarte piet en sint gespeeld, we hadden een brief van sint gemaakt en dan tegen de kinderen verteld dat sint en piet het zo druk hadden dat ze niet konden komen maar dat wij ons nu als sint en piet mochten kleden.

En met de kinderen erbij hebben wij ons toen als sint en piet verkleed en het leukste was ze spreken je dan echt als sint en piet aan. Erg grappig en ze zijn dan niet bang.

veel plezier ermee (ps ik ben zelf ook werkzaam op een kdv)

• Barbara

Wat ze vorig jhaar op onze creche deden, is erg leuk geweest! Sint en Piet was toch wat te spannend voor die hele kleintjes. Ze hebben met de kinderen het Pietendiploma gehaald. Ze moesten wat spelletjes doen, zoals schoorsteen glijen, pepernoten gooien, dak beklimmen etc. Je kunt allemaal dingen verzinnen die Pieten moeten doen. En aan het einde krijgen ze allemaal een heuse pietenmuts en een klein kadootje.

Is echt leuk

• marjolein

Wij vieren het dit jaar heel sipel maar wel leuk. Samen met papa's mama's en opa's en oma's vieren we het op zaterdag. Er is drinken en pepernoten. Samen danzen we met de groters.

Sinterklaas zet dan een zak voor de deur die we dan vinden daar zit een gedicht op waar elk kind in genoemd wordt. Leidsters lezen het voor en dan mag 1 kindje beginnen met cadeautjesuitpakken en samen met ouders pakken ze het volgende.

zodoende krijgen ouders onderling ook wat meer contact met elkaar en voor piet zijn de meeste toch nog bang.

als broetjes en zusjes mee komen vragen we of de ouders voor die ook een klein pakje willen kopen want anders vind ik het zo sneu

• Lies

ik weet niet of je een heel thema uitgewerkt wil hebben voor een week of 3 of dat je alleen een sintfeest wil. zelf werk ik op een psz en beginnen 3 weken voor het feest met het thema, verleden jaar en ook dit jaar logeert Piet op de psz we hebben een partytent in de psz staan waarin we een kamer voor zwarte piet hebben gemaakt want de sint heeft een kamer te weinig geboekt in het hotel. alles draat dan om het maken van de slaapkamer bed opmaken lampje maken voor nasst het bed en fotolijstje maken van de sint (want piet mist sint wel) Piet is deze drie weken niet echt te zien in de psz want hij heeft het veel te druk met sint helpen en is elke ochtend weer vroeg weg. wel maken we dit jaar een film met korte fragmenten wat piet doet als de kinderen weg zijn (hoe gaat hij naar bed en zo) dit laten we de kinderen zien aan het begin van de ochtend.

Op het sint feest zelf heeft Piet zich verslapen en ligt nog te snurken in bed als de kinderen binnenkomen, kinderen maken hem voorzichtig wakker en hij krijgt een lekker ontbijtje daarna kan je zelf wel verzinnen hoe je het sintfeest verder invult

ik hoop dat je hier wat aan hebt. groetjes Lies.