ZWARTE OF BRUINE SCHMINK VOOR ZWARTE PIETEN ?
Oorspronkelijk ‘ reed ’ Sinterklaas kadootjes op de huiskamertafel op de ochtend van 6 december. Toendertijd zagen kinderen dus Sinterklaas helemaal niet, want die gooide de pakjes door de schoorsteen als de kinderen in bed lagen te slapen.
Alleen van plaatjes in kinderboeken wisten de kinderen hoe Sinterklaas er uit zag. Vanaf zo ongeveer 1860 kreeg de Sint een hulpje op die plaatjes in de kinderboeken, Zwarte Piet, de ene keer zwart, de andere keer bruin, de ene keer een Afrikaan, de andere een Indiër of ook wel een Indonesiër of een Spanjaard.
Toen zo'n tachtig jaar geleden Sinterklaas en Zwarte Piet zich voor het eerst samen in het openbaar gingen vertonen, en er bijvoorbeeld voor de eerste keer intochten werden georganiseerd, waren de Zwarte Pieten zwart.
Sinterklaas beloonde toendertijd de kinderen en Zwarte Piet strafte ze - met de roe, met een zakje zout of met de zak waarin ze meegenomen konden worden naar Spanje -.
Kinderen waren toendertijd bang voor Zwarte Piet en daar past een afschrikwekkend zwart uiterlijk bij. Hoe afschrikwekkender, hoe beter !
In de loop van de afgelopen veertig jaar is Zwarte Piet - in plaats van afschrikwekkend - grappig, aardig en leuk geworden, omdat ouders en onderwijzers niet meer willen dreigen met de Boeman, die Zwarte Piet toch eigenlijk oorspronkelijk was.
Je ziet dan dat in die jaren Zwarte Piet bruin geworden is - en nog steeds lichter van kleur wordt - omdat peuters en kleuters uitgesproken bang waren en zijn voor de oorspronkelijke ‘gitzwarte ’ kleur van Piet.
Volwassenen en ouderen vinden daarentegen zwart mooi, omdat ze zich van hun eigen jeugd Zwarte Piet als zwart herinneren. Ook mensen die traditioneel zijn, vinden dat Zwarte Piet zwart behoort te zijn ‘ omdat hij dat immers altijd geweest is ’.
Als je voor kleine kinderen piet, moet je écht bruine schmink gebruiken, want dan zijn de peuters en kleuters niet zo heel erg bang voor je.
Uitsluitend voor niet-meer-gelovigen en volwassenen zou je nog zwart kunnen overwegen, hoewel mijn ervaring is dat zwart altijd streperig wordt en nooit mooi egaal-zwart. Bovendien lijkt het onmogelijk zwarte schmink enigszins glimmend te fabriceren, zodat zwart altijd dof-zwart is, waardoor je hele gezichts-expressie verdwijnt.
Ik kies zelf dan ook altijd voor bruin.
Omdat op de televisie altijd goede schmink van een vast merk gebruikt wordt, is voor televisiepieten de keuze in bruine schmink op waterbasis beperkt tot kleur 101 (lichtbruin) of 102 (middelbruin). Misschien zijn er ook wel andere kleuren, maar die worden niet gebruikt, omdat de vaste schminkmerken ze niet fabriceren.
Het lijkt verstandig voor kinderen aan te sluiten bij de kleur van de televisiepieten van de Intocht, de Brieven van Jacob en het Sinterklaasjournaal, want die zien de kleintjes iedere dag, dag-in, dag-uit.
Meestal kies ik zelf kleur 101, behalve wanneer ik herkend zou kunnen worden, want hoe donkerder hoe onherkenbaarder !
Als je moet pieten voor peuters en kleuters die je zouden kunnen herkennen, neem dan kleur 102. Als dat niet het geval is, kies dan vanzelfsprekend kleur 101, want dan sluit je het meeste aan bij de televisiepieten en zie je er vriendelijk en goedlachs uit.
Zwart zou ik alleen gaan naar niet-meer-gelovigen in idyllische dorpjes op het platteland !