Dag Bert, ben ik weer. Dank voor je symphatieke reactie.
Welnu,
Je eerste punt: Ik verwijs niet naar plaatjes maar naar teksten. Dat die ondubbelzinning verwijzen naar zwart is evident. M.i. zijn met name de teksten (van liedjes en versjes) bepalend geweest voor de vormgeving. Overigens ken ik de prenten van Schenkman niet (allemaal). Nu we elkaar toch berichten: weet je hoe ik deze kan bekijken, of liever, hoe ik ze in bezit kan krijgen anders dan de dure oplossing van de KB? Je begrijpt, als liefhebber zou ik dit erg leuk vinden. Maar dit even terzijde.
Je tweede punt: Alle elementen uit het Sinterklaasfeest die gedrag willen sturen door angst keur ik af. Het Sinterklaasfeest mag wat mij betreft alleen liefde uitstralen. Alles wat daaraan kan bijdragen is van welkom. Ik blijf echter van mening dat sec de kleur zwart hiervoor geen beletsel hoeft te zijn en dat dit element niet gewijzigd hoeft te worden (wat vindt je overigens van blauwe en gele pieten?) Strikjes, rokjes allemaal prima wat mij betreft (voor zover ik daar sowieso iets over te zeggen heb..)
Je hebt een punt denk ik dat door actualiseren van details een traditie levend blijft. Als liefhebber hoop ik echter dat een overkill aan actualisatie de oude traditie niet niet vervormd naar een totaal ander feest. Zie mij betoog van gister.
Kern van mijn verhaal is om vanuit een positieve ambitie deze oude traditie te waarborgen door elementen te behouden. Niet vanuit een krampachtig angstig conservatisme. Dit is overigens ook van toepassing op andere zaken dan het zwart van Piet zoals: een schimmel, daken en schoorstenen, pepernoten, taai-taai poppen, geldstukjes, een tabberd enz.
Hoop weer snel van je te horen..
Eric