dobbelspel

• steffie

Hoe werkt het Sinterklaas dobbelspel (graag uitleg hierover), Ik zag het op internet staan maar ik kan de pagina niet openen.

alvast bedankt Steffie

• myriam

precies weet ik het niet. je hebt verschillende dobbelspelen.

elk getal is gekoppeld aan een opdracht.

geef de pakjes door naar rechts

ruil je pakjes met je buurman etc.

• Hoofdpiet

Beste Steffie,

Zoals Myriam al aangaf zijn er verschillende dobbelspelen. Degene die wij spelen, gaat als volgt:

Iedereen koopt twee cadeautjes t/m een bepaald bedrag. De cadeautjes gaan op een berg en als je 6 gooit, mag je er een uitkiezen, tot iedereen twee cadeautjes heeft. Dan uitpakken, vervolgens ga je dobbelen om de cadeautjes. Je kunt zelf kiezen bij welk getal je wat moet doen, maar voorbeelden zijn: bij 1 iedereen een cadeautje met de buurman ruilen, bij 2 een cadeautje met een willekeurig iemand ruilen, bij 3 degene naast je mag een cadeau met jou ruilen, bij 4 moet je allebei je cadeautjes doorgeven, bij 5 nog een keer gooien enz. enz. enz. Er zijn zoveel variaties te bedenken. Aan het begin heeft iemand de kookwekker gezet, wanneer die afgaat, is het spel afgelopen en zijn de cadeautjes die je op dat moment hebt, voor jou.

Veel plezier!

Hoofdpiet

• myriam

wij hebben het dit keer weer op een andere manier gespeeld. Ik heb een soort ganzenbord gemaakt. maar nu met pieten, sinterklazen, klompjes, kadootjes, boten (verschillende stickers) en foto's van de spelers.

elk persoon had 2 dingen gekocht van 5 euro

op elk pakje zaten 2 aanwijzingen, waarvan er al 1 te lezen was

piet betekende nogmaals gooien

de boot betekende terug naar af

pakje betekende een aanwijzing lezen

foto van de speler ruil je pakjes met die speler

etc, etc,

kwam je op een foto van Sint en zijn pieten dan moest je een opdrachtkaart pakken en uitvoeren. Alle pakjes worden doorgegeven aan de persoon die links van je zit. geef de pakjes door aan de persoon die qua leeftijd na je komt etc.

was je op het eindpunt, dan mocht je raden wat er in je pakjes zat.

goed: dan uitpakken en houden

fout: pakje doet nog mee in het spel

extra: ieder had 2 cadeautjes gekocht en ingepakt in een doos en 1 fopkado gemaakt.

het kan zo zijn dat iemand dus met 3 kadootjes naar huis gaat en een ander met 1

• wendy

wij doen het zo:

iedereen koopt 3 pakjes van +/- 7.50

op ene bult in de kamer

bij 6 pak je iets uit

heb je er drie dan pak je niks meer uit

als iedereeen er 3 heeft:

kookwekker zetten (draaiwekker)

gooi je 6: ruilen (1 pakje)

gooi je 1opdracht pakken

opdrachten heb ik gemaakt met o/a:

ruil ene pakje met je buurman