Het-Sinterklaas-sleepspel.

• Josien

Afgelopen jaar heb ik dit spel verzonnen en gespeeld met een groep van 17 kinderen in de leeftijd van zo'n 10 jaar, en daarna heb ik het spel met 45 collega's gespeeld .

Elementen van ganzeborden en het dobbelspel vind je hier in terug.

Het vergt wel enige voorbereiding, maar als je op tijd begint, dan gaat het prima.

Wat heb je nodig:

-Ieder persoon neemt een kadootje mee ( moeten jongens en meisjes / mannen /vrouwen leuk vinden of kunnen gebruiken en van te voren een prijs afspreken)

-Flink wat opdrachten (met de daarbijbehorende materialen/ attributen)

-Papieren met getallen (1 t/m ……) en op sommige papieren een afbeelding van een sinterklaas, zwarte piet of een kado .

-Afplaktape

-Grote (bananen) dozen.

-Voor elke groep een dobbelsteen.

Alle meegebrachte kadoos komen op een centrale plaats (tafel?) te liggen.

In de speelruimte worden, met afplaktape, de papieren met getallen opgehangen.

Ik gebruikte halve A4tjes, waar ik de getallen 1 t/m 80 had geschreven. Op veel getallen plakte ik nog een afbeelding van sint/piet/of kado. (gewoon uit kadopapier knippen.) Verder schreef ik bij enkele getallen: Ga 3 plaatsen voor/achteruit. Of : Pak een kado van een andere groep. Of: Geef een kado aan een andere groep.

De getallen komen ongeveer 50 cm naast elkaar te hangen. Afhankelijk van de grootte van de ruimte en deelnemers kun je meer of minder dan 80 getallen nemen.

Er worden groepen gevormd.

Een leuke manier om de stemming erin te krijgen is: Geef iedere deelnemer een papiertje met een sinterklaasliedje er op. Op een teken van de spelleider gaat iedereen het liedje zingen wat er op het briefje staat. Door naar elkaar te luisteren moeten degenen die hetzelfde liedje zingen elkaar opzoeken. (oorverdovend lawaai)

Elke groep krijgt een doos, dobbelsteen, pen, en papier. en een tasje met enveloppen.

Elke groep begint ergens in het spel.

Groep A begint op nummer 1, Groep B op nummer 20, groep C op 40 , enz.Zo loop je elkaar niet voor de voeten.

Ze gooien met een dobbelsteen en gaan zoveel plaatsen vooruit als ze gegooid hebben.

Komen ze op een getal zonder extra symbool, dan gooien ze nog een keer.

Komen ze op een getal met sint of piet dan doen ze de opdracht die daarbij ligt. Ligt er geen opdracht bij, dan pakken ze een enveloppe uit de plastic tas en doen de opdracht die daar in zit.

Komen ze op een getal met een kadosymbool, dan pakken ze een kado van de centrale plaats en doen die in de doos. (NIET uitpakken!).

Na verloop van tijd zijn alle kadoos, die eerst op de centrale plaats lagen, bij de diverse groepen.Wanneer een groep daarna op een getal komt met een kado erop, ,dan mag er een kado van een andere groep gepakt worden.

Het spel is afgelopen als:

-een groep een heel rondje (dus alle getallen) heeft gespeeld. of

-de verveling begint toe te slaan. of

-alle kadoos (enige tijd) in de groepen rouleren. of

-nog een andere reden.

Daarna komen alle groepen weer bij elkaar met de volle dozen.

Iedereen gaat in een grote kring voor een stoel staan.

De kadoos worden op de stoelen gelegd en de spelers gaan voor een stoel staan.

De spelleiding gaat nu met een (grote) dobbelsteen gooien.

Bij de getallen horen de volgende opdrachten;

1= ga 1 stoel naar links

2= ga 2 stoelen naar links

3=ga 3 stoelen naar links

4=ga 1 stoel naar rechts

5=ga 2 stoelen naar rechts

6=ga 3 stoelen naar rechts

Of je kunt zelf een variatie aanbrengen.

Op een gegeven moment kun je zeggen: De eerstvolgende keer dat ik 6 gooi mag je het kado uitpakken waar je voor staat. Je kunt dan het kado houden of je zegt dat je nog 5 keer gaat gooien met de dobbelsteen, en het kado waar je dan voorstaat is van jou.

Opdrachten.

-1 Maak zoveel mogelijk woorden waar het woord “roe”in voorkomt. bv. beroemd, kroepoek enz.

- 2 Stop 10 pepernoten in je mond en zing Sinterklaas kapoentje.

-3 Sinterklaasmemory (zelf maken. sint, piet, staf , roe, baret, klomp, wortel, boot, enz. uitknippen uit inpakpapier en opplakken, of, op kaartjes deze woorden opschrijven.)

-4 Speel het spelletje Zwarte Pieten. (Als je dat niet hebt, kun je ook een gewoon kaartspel daarvoor gebruiken.)

-5 Voelkim. Stop in een emmer vol gelei een heleboel pepernoten. Hoeveel zitten er in . Stop ze daarna weer terug voor de volgende groep.

-6 Noteer zoveel mogelijk woorden uit het woord “pepernoot”.

- 7 Speel 4 op een rij . Maak dit zelf met kaartjes waarop een piet of een sint staan.

-8 Kruiswoordraadsel, met allemaal antwoorden die met 5 december te maken hebben. (Zelf maken of op internet kijken.)

-9 De ene helft van de groep zingt: Zie ginds komt de stoomboot, en de andere helft zingt:Daar wordt aan de deur geklopt.

-10 De ene helft van de groep zingt : Hoor de wind waait, en de andere helft zingt vals.

-11 rebus

-12 2 bijna dezelfde tekeningen. Zoek de verschillen.

-13 doolhof (internet)

-14 Een (sinterklaas)ansichtkaart verknippen. Puzzel.

-15 Taai-taai happen

-16 Ezeltje prik, maar dan: schimmeltje prik.

-17 Maak een gedichtje waar het woord “pepernoot”(oid) in voorkomt.

De opdrachten 1 6 8 9 10 11 12 13 17 kun je voor iedere groep apart kopiëren en in een enveloppe doen.

Wanneer ze op een sint/piet komen, en er is geen opdracht bij, dan kunnen ze een enveloppe uit de tas pakken en de opdracht gaan doen.

Met mijn kollega's heb ik dit spel tussen Sinterklaas en Kerst gespeeld, zodat ik ook heel wat “Kerst”opdrachten erbij heb gedaan.

Iedereen vond dit een erg leuk spel. Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Je kunt het zo simpel of zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel. Succes.

• lita

zit er leuk uit, ik denk dat ik het ga gebruiken voor een scouting opkomst.

• Pippi

Klinkt zeker leuk!

Dit jaar vier ik het met een kleine groep, maar ik bewaar het idee voor volgende jaren! Bedankt en een fijne Sinterklaasviering toegewenst.