Hoi Eric,
Het fijne weet ik er ook niet van.Voorzover ik weet hebben de betrokken NOS-medewerkers er zich namelijk nooit publiekelijk in een of ander interview of krantenartikel over uit gelaten; behalve dan Van Oorschot zelf, want die vond het in december 2003, een paar maanden voor zijn dood en achttien jaar na zijn opvolging, nog steeds een schande dat hÃÂj niet meer de TV-Sinterklaas was.
Je moet weten dat de TV-Intocht geproduceerd wordt door een team van NOS-medewerkers - in overleg met de gemeente die zij uitkiezen als intocht-plaats -, te weten * producer Jan Dijk plus * een regisseur plus * de presentator plus * de acteur die Sinterklaas speelt.
Heel lang zijn die regisseur Roelof Kiers en de presentator Meneer Aart geweest. Na de intocht in Maastricht in 2001 hielden Aart en Roelof er mee op. Jan Dijk is still going strong, voorzover ik weet.
Aart Staartjes was sinds het midden van de jaren zeventig de coördinator van de televisieprogramma's voor kinderen van de publieke omroep. In die hoedanigheid ‘ erfde ’ hij Van Oorschot als TV-Sinterklaas, want die vervulde die functie al sinds 1964. (Voor die tijd was hij volgens mij TV-goochelaar.)
Waarschijnlijk vond het team Jan Dijk / Roelof Kiers / Aart Staartjes in 1985 dat Van Oorschot te ouderwets, niet kindvriendelijk genoeg of totaal door de tijd achterhaald was.
Maar de verhalen over Van Oorschots broer Geert - de uitgever - kennend, zou het mij ook niet verbazen als álle Van Oorschots hele moeilijke mensen in de omgang en bovendien bijzonder op de penning waren. Misschien dat een van deze twee familietrekken ook tot wrevel heeft geleid. Je weet het is een lucratief schnabbelcircuit voor de TV-Klaas (en tegenwoordig ook voor zijn Wegwijspiet en diens dochter de Paardenpiet) en waar geld rolt, ontstaat onenigheid.
Iedereen verheerlijkt zijn jeugdherinneringen, maar ik moet je bekennen dat ik bij het terugzien van ‘ Een huis in een schoen ’ (het enige programma met Van Oorschot dat ik later ooit nog heb teruggezien) toch vooral vond dat Sinterklaas zo'n klein onopvallend ‘ menneke ’ - zoals jullie in het Zuiden zeggen - was. Het enige waarin Van Oorschot duidelijk veel beter was dan Van der Vlugt was in paard-rijden. Qua voorkomen, aanwezigheid, postuur, dictie, timing kon hij volstrekt niet in de schaduw staan van Van der Vlugt. Maar ja, hij was TV-goochelaar en geen acteur die een jarenlange theateropleiding gevolgd heeft en gepokt en gemazeld is in TV-producties..