Alternatieve pakjesavond?

• Pippi

Hallo allemaal,

Als groot fan van de Sinterklaas-traditie vier ik ieder jaar trouw pakjesavond, meestal meerdere keren met verschillende groepen.

Iedere keer is het weer even gezellig, maar zelfs ik ben nu een beetje uitgekeken op de surprises en dobbelspelletjes.

Na het hele Prikbord en Google afgestruind te hebben, ben ik nog niet op nieuwe ideeën gekomen. Ik heb gezien dat er een Sintspel bestaat, maar volgens mij is dat niet meer dan een aanvulling op het dobbelspel.

Ik ben dus op zoek naar een ‘alternatieve pakjesavond’, in mijn geval geschikt voor groepen van 5-15 personen in de leeftijd van 18 tot 60 jaar.

Alle ideeën zijn welkom!!

Bij voorbaat hartelijk dank en een fijn Sinterklaasfeest toegewenst,

Pippi

• Suzanne

Ja ik weet er wel eentje, die van het “schuif-kado”

Iedereen koopt een iets wat die zelf niet zou willen hebben. Iets wat grappig is, je niets mee kan, stom er uit zien of verzin zelf wat…. Dat pak je zo in dat het ergens op lijkt wat er Niet in zit. Bijvoorbeeld badsponzen in een schoenendoos. Je maakt er een raadselje bij wat iets fantastisch inpliceert, maar eigelijk gewoon een simpele badspons is.

Bijvoorbeeld, met deze fantastisch adonis wil jij wel in bad, iedereen die hem nog niet kent, zou willen dat ie'hem had………

De pakjes kun je via een spelletje (memory, triviant, mens erger je niet, kaarten enz) toegespeelt worden. Lees het gedichtje en bepaal of je het pakje houdt of aan iemand weggeeft. Als alle pakjes zijn vergeven mag iedereen zijn pakje open maken.

Wij hadden in de vrienden kring van die stomme houten Blokker eenden, die je voor je raam zet. Dit kado wordt al jaren op een verjaardag weer ingepakt en door gegeven. Ook met Sinterklaas komt ie'weer boven water. Meestal uit het pakje waarvan je het minst verwacht…….

groetjes en speel plezier,

Suzanne

• Pippi

Klinkt goed, hier kan ik wel iets mee denk ik!

Een leuk bordspel ofzo hebben we nog niet gevonden, dus we gaan zelf iets in elkaar flansen. Daar zal ik jouw idee zeker in meenemen.

Bedankt voor je reactie!

Pippi

• josé

Hoi, ik heb ook zelf een spel bedacht, zie topic “zelf bedacht spel”. Misschien kun je er wat mee?

• Arvid

Ieder jaar vier ik met een groep mensen het sinterklaasfeest als volgt.. je koopt een kado, zonder te weten voor wie het is.. schrijft er een gedicht bij.. dan ga je naar je feestje, legt de kado's bij elkaar en eentje begint met pakken.. pakt uit, leest gedicht voor(mag ook een gewoon gedicht zijn, hoeft niet sint gedicht perse, volg een beetje je gevoel) Eenmaal uitgepakt, wijs je een ander aan en die mag dan kado pakken.. etc etc.. dit kan hele verrassende dingen opleveren. Het gedicht en/of kado kan/kunnen heel toepasselijk zijn op dat moment

• Rene

Hallo

een leuk alternatief voor de traditionele pakjesavond is het dobbelspel. Hieronder de link er naar toe.

http://www.pubquizamsterdam.nl/winkel/themaquiz/sinterklaas.php

Er zijn overigens diverse varianten. na wat zoeken op het Internet vind je ze vast wel

Veel plezier

groet

René

• anja

vorig jaar hadden wij een heel uitgebreid spel bedacht De details kun je zelf bedenken maar in grovelijnen ging het als volgt:

s'avonds hadden we een hangslot met een cijfercode aan de speelgoedkast gehangen. In de kast hadden we een aantal cadeau's gedaan. Tijdens het uitpakken van de overige cadeau's kwamen de kinderen vanzelf bij het cadeau uit wat de start was van het spel. Dit cadeau was een redelijk eenvoudige legpuzzel. Die moesten ze maken en dan konden ze op de achterkant een gedicht lezen wat uitlegde hoe het spel werkte. Het volgende pakje wat ze als opdracht uit moesten pakken bevatte een stapel enveloppen met vragen en een stapel enveloppen met antwoorden. Er werd in een gedicht een jury benoemd die de antwoord enveloppen kreeg. De kinderen kregen op hun niveau vragen die ze op moesten lossen. Van te voren had ik een mand klaar gezet waar ze alle antwoorden en evt. benodigdheden in konden vinden, zoals, de gouden gids, encyclopedieën, dobbelstenen enz. De antwoorden op de vragen was altijd een cijfer met een plus, een min, een deelteken enz. erachter aan Dit was te zien bij de check bij de jury of het antwoord oke was. Uiteindelijk ontstoond er een heel lange som die ze op moesten lossen. De uitkomst van de som was de code van het slot aan de speelgoedkast.

• Eskil

Ben ook op zoek naar een invulling van pakjesavond. Heb ooit wel eens gehoord van een spel met opdrachten en verstopte cadeaux. Wie kan me meer vertellen

• Henriette

wie kan mij een spel voor pakjesavond vertellen mijn broertje geloofd nog dus mijn moeder koopt ja de cadootjes maar wie weet iets anders is het steeds dobbelen (niet te ingewikeld die spel)