Het geheim van Sinterklaas en Zwarte Piet
>
> Het Sinterklaasfeest is een heidens midwinterfeest. Het feest zit tjokvol
> heidense vruchtbaarheidssymboliek en rituelen. Als ik deze allemaal zou
> willen behandelen dan zou dat een boek vullen. Vandaar dat ik mij beperk
tot
> een paar elementen. Spanje, de schoorsteen en de roe.
> Sinterklaas bestaat en komt uit Spanje, zeggen ze. De kerstman bestaat ook
> en komt van de Noordpool, zeggen ze. Zoals zovele dingen rondom mythische
> personages is dit waar en niet waar. Letterlijk bekeken is het flauwekul,
> maar symbolisch bekeken klopt het wel degelijk. Zij komen namelijk uit de
> Andere wereld! Iets pejoratiever gesteld, de Onderwereld. Zeggen dat
iemand
> uit Spanje kwam was voor een gewone burger uit vorige eeuwen net zoiets
als
> zeggen dat ie uit Verweggistan komt. Het enige wat men wist van dit land
was
> dat het bewoond werd door Moren, zwarte mensen. Dit werd niet gezien als
de
> mensen met een donkere huidskleur zoals wij die nu kennen, maar als wezens
> van de onderwereld! Sinterklaas komt ook van over de grote, grote zee. De
> zee is altijd beschouwd als de scheidslijn tussen deze en de andere
wereld.
> Voorbij de horizon zou Atlantis liggen of Tir-nan-Og, het land van de
doden
> en de elfen. Of het land Spanje waar de Sint vertoeft.
> Nu werd de onderwereld door het christendom veranderd in een hel. Een
plaats
> van pijniging en diepe ellende. Wezens die hier vandaan kwamen moesten wel
> kwade demonen of duivels zijn. De heidenen zagen hier heel anders
tegenaan.
> Hel was voor hen de benaming van de onderwereldgodin en tevens de naam
voor
> de onderwereld zelf! Voor hen was deze plaats een broedkamer voor de
> krachten van vruchtbaarheid die in de lente weer met volle pracht zich
> zouden tonen! Dit waren de natuurwezens of elfen en zeker geen kwade
> krachten. In de winter waren ze nog zwart. In de lente zouden ze meer
groen
> getint zijn.
> In de laat-middeleeuwse tijd was Zwarte Piet een duivel, die door
> Sinterklaas getemd was en tot knecht gemaakt. In de 19e eeuw zag men in
hem
> een negerslaaf. Maar ik en met mij vele heidenen weten dat hij (en zij) de
> kracht is van de vruchtbaarheid die zich in de winter verborgen houdt in
de
> zwarte aarde. Je kan hem zien als één kracht, één zwarte Piet, maar het
> kunnen er ook duizenden, miljoenen zijn onderverdeeld in elk zaadje,
knopje
> en bolletje wat bevrucht wordt met levensenergie zodat het op het juiste
> moment kan uitbotten! Zwarte Piet strooit zijn levenskracht en zijn te
> ontkiemen zaadjes in het rond alsof het pepernoten uit een grote zak zijn!
> Sinterklaas is de levenskunstenaar of tovenaar die, die krachten weet mee
te
> brengen uit die Andere wereld naar onze wereld. Let wel, dit is geen
> beeldspraak of allegorie, maar een innerlijke waarheid. Deze is niet door
> een wetenschap vast te pinnen, maar je kan het wel met je innerlijke oog
> aanschouwen.
> In de rest van de wereld kent men Sinterklaas beter als Santa Claus,
oftewel
> de Kerstman. Zijn feest wordt een paar weken later gevierd. Toch gaat
het -
> symbolisch bekeken - om één en dezelfde persoon. Bij Santa Claus is de
> verhulling wat minder, hij is geen christelijke heilige geworden en hij
komt
> van de Noordpool wat al door de oude Germanen als ingang van de
onderwereld
> werd gezien. Zijn helpers zijn de elfen. Elfen zijn al van oudsher gezien
> als natuurwezens, dus dat zij Santa Claus helpen bij het wakker maken van
de
> in slaap gevallen krachten van vruchtbaarheid is vrij voor de hand
liggend.
> De analogie helpt ons ook om te concluderen dat de Zwarte Pieten dezelfde
> functie hebben als de elfen.
> Er is nog een reden waarom Zwarte Pieten zo zwart zijn. Namelijk vanwege
het
> roet in de schoorsteen! Zij moeten zich telkens door een schoorsteen laten
> zakken en krijgen zo heel wat roet op hun gezicht en handen. Wat is hier
aan
> de hand?
> Tussen deze en de andere wereld is er een verbinding. Heksen en tovenaars
> vliegen door de schoorsteenpijp naar buiten en Zwarte Pieten en
Sinterklaas/
> Santa Claus gaan via deze weg naar binnen. Zo komen zij in ons
energetische
> lichaam. Dit kan verkeerd gaan als vreemde entiteiten ons lichaam
> binnendringen en energie van ons stelen, maar Sint en Piet komen met goede
> bedoelingen. Wie zijn schoen heeft gezet en lekkers er in heeft gedaan
voor
> het paard, die kan rekenen op cadeautjes of zoetigheid in zijn schoen, de
> volgende morgen. Dit is namelijk een zeer krachtig ritueel van verbintenis
> met de natuurwezens. De schoen is een vruchtbaarheidssymbool en staat voor
> de baarmoeder en/ of de vagina (de oude vrouw zij woonde in een schoen,
zij
> kreeg zoveel kinderen, ze wist niet wat te doen). Hierin wordt een offer
> geplaatst voor de natuurwezens. In dit geval het paard, maar elders is het
> voor de Pieten of de elfen. En dit gebaar wordt beloond met een gave van
> energie. In een zeer oude legende schenkt de Sint drie ronde zakken met
> geldstukken aan een berooid gezin, zodat de dochters kunnen trouwen. Dit
> laat zien om wat voor soort kado het gaat. Het is zonnekracht, kiemkracht,
> vuur- en daadkracht om de slapende energie die in je schoot ligt, weer tot
> leven te wekken! Dat doet de Sint en dat doet zijn knecht, de Zwarte Piet!
> Hiervoor moet hij eerst door die nauwe schoorsteenpijp kruipen.
> Allerlei opgekropte emoties en gefrustreerde daden kunnen voor een
verstopte
> schoorsteen zorgen. De opening tussen deze en de andere wereld is dan zeer
> nauw. Hoe meer roet en verstoppingen de Zwarte Piet tegenkomt, hoe minder
> cadeautjes van energie kan hij door de schoorsteen in de schoen stoppen.
Als
> aanmoediging kan hij zout en peper in de schoen doen. Zout om je aan te
> moedigen je zoute tranen vrijelijk te laten stromen en peper om wat "peper
> in je reet te stoppen" oftewel weer meer tot actie te komen. Zo kan het
roet
> in de schoorsteen vrij komen en zullen je daden vruchten afwerpen! Als de
> Pieterman of zijn baas wel zonder problemen door de schoorsteen kan komen
> dan geeft hij pepernoten of speculaaspoppen of geldstukken. Allerlei
vormen
> van vruchtbaarheid in de vorm van zaadjes, kindjes en zonnekracht.
> Vruchtbaarheid moet je hier breed zien. Niet alleen vruchtbaarheid in de
> vorm van nageslacht, maar ook in de vorm van nieuwe plannen, projecten,
> bouwwerken en geesteskindjes.
> Wie dit niet krijgt heeft pech. Dat woord is etymologisch verbonden met
pek.
> Pek of pik is een kleverig zwart goedje dat zeer wel te associëren valt
met
> roet. Beiden zorgen ervoor dat je energiekanaal niet goed doorstroomt. Er
> zitten teveel blokkades in de weg. Wie zich dan toch buiten de gemeenschap
> stelt, en naar de Andere wereld wil vliegen, die begaat licht een misdaad.
> In deze wereld gaat het dan meestal om dieverij, in de andere wereld is
het
> diefstal van energie. Wordt hij op deze misdaad betrapt, dan zal hij een
> symbolische straf krijgen. Hij wordt besmeurd met pek en veren. Zo wordt
hij
> de pechvogel!
> De ondeugende jongen of meisje kan ook een andere straf te wachten staan.
> Namelijk het pak slaag op de billen met de roe(de)! Tegenwoordig word
> schande gesproken van dit dreigen met of daadwerkelijk uitvoeren van het
> slaan met de roe. Het past ook niet meer in onze tijd. Toch is het
> interessant om even stil te staan bij de oorspronkelijke functie van dit
> gebruik. Sint of Piet sloeg namelijk het stoute kind om zijn vitale
> energieën - die zetelen in het buik-bekkengebied - weer wakker en op gang
te
> krijgen! Met de midwintertijd is het jaarwiel op zijn hoogste of diepste
> punt blijven steken, op allerlei manieren werd gepoogd om dit wiel en
> daarmee de vitale energie weer aan het draaien te krijgen. Een van die
> manieren was het slaan van allerlei plaatsen waar energie vast zat. Niet
> alleen de kinderen, maar vaak ook de vrouwen en de grond zelf kreeg slaag!
> Alles wat het meest verbonden was met moeder aarde moest wakker geschud en
> geslagen worden. Voordat je hier zeer verontwaardigd op reageert geef ik
je
> een paar voorbeelden waarom het wel degelijk effect zou kunnen hebben.
> Een voorbeeld is het gebruik van “beating the bounds”. In een rituele
> ommegang gingen de dorpelingen langs de dorpsgrenzen en sloegen met
> berkentwijgen op de grond. Er is dus een connectie tussen het lichaam van
de
> mens en het lichaam van de aarde. Ook nu nog slaan de mensen in
Scandinavië
> zichzelf met berkentwijgen lichtjes op de huid, als ze in de sauna zitten.
> Vaak rollen ze daarna nog even in de sneeuw of dompelen ze zich onder in
een
> wak gemaakt in het ijs. Zo wordt het lichaam en de energie die er in
> verborgen ligt wakker geschrokken!
> Dit gebeurt met het hout van de berk. De berk is de boom van januari en
> gewijd aan de witte godin Bertha of Perchta. Met haar pioniersgeest en
haar
> witte bast staat zij voor een nieuw begin. Zij veegt de oude energie met
de
> bezem weg en slaat de nieuwe frisse energie van het nieuwe jaar wakker met
> de roede die is gemaakt van haar twijgen!
> De vitale energie in het buik- en bekken gedeelte is als een
> ineengekronkelde slang. Zij wordt wakker geschud en geslagen. Ritmisch
> klinken de slagen op het achterste. Slaan moet ritmisch op het ritme van
de
> hartslag van moeder aarde om de natuur weer wakker te maken. "You have to
> feel the beat", de slag en het ritme! Als de huid en vooral de billen
> gloeien en bonzen dan zal de dufheid of juist de paniek over zijn. Je bent
> klaar wakker! Je bent weer in je lichaam gebracht en je kan overgaan tot
> actie. Dit is de schop onder je kont die iedereen zo nu en dan - in ieder
> geval figuurlijk - nodig heeft. Let wel, het gaat hierbij niet om de pijn,
> maar om de schrikreactie die het teweegbrengt en het doen stromen van het
> bloed.
> Zwarte Piet en Sinterklaas waren de ideale personen om die vitale
energieën
> weer te doen stromen. Zij zijn van de Andere Wereld en weten dus ook het
> best hoe je het verbindingskanaal naar die wereld goed open kan krijgen.
> Want de Andere wereld is de werkelijke bron en oorsprong van
levensenergie!
> Ik weet hoe enorm het onderwerp “spanking” is beladen met taboes -
oftewel
> opgesloten energie -, toch is het goed om te weten hoe dit met de juiste
> zorgvuldigheid en respect een gewenst effect kan hebben.
> Wie na het pak slaag nog niet wou luisteren die moest mee in de zak en mee
> naar Spanje! Dit kan wel eens een verwijzing zijn naar oude
> inwijdingsgebruiken waarin de dorpstovenaar c.q. sjamaan de oudere en dus
> stoutere (dus meer dappere) jeugd meenam in een out-of-body-experience om
zo
> hun overgang naar de volwassen wereld te markeren.
> Sinterklaas is een van de meest krachtige rituelen die we nog over hebben
> gehouden uit de Heidense tijd. Het is een kinderspel geworden, maar als je
> de diepere lading en betekenis in je opneemt, dan wordt het een spel voor
> iedereen. Het helpt je om de overgang te maken van de duistere dagen terug
> en vooruit naar het licht.
>
> Wodanaz Aluwaluda Alu
> (Wodan de Almachtige wees gegroet)