Yuna,
De Pakjesboot - in het dagelijks leven ‘ De Hydrograaf ’ geheten - vaart gedurende de twee of drie dagen voor de Intocht naar een binnenhaven of industrieterrein in (of vlak bij) de plaats waar de Intocht wordt gehouden.
De Pieten melden zich op de ochtend van de Intocht rond vier uur 's nachts op de Loodsgracht in Den Helder bij de Sint Nicolaas Centrale van Joop Buscop, waar - na het grote omkleden - om een uur of zeven de bus vertrekt naar de gemeente waar de Intocht dat jaar is. Halverwege de busreis wordt altijd nog een tweede groep Pieten - laat ik ze de Ballet-Pieten noemen - ingeladen.
Om een uur of tien arriveert die bus met vijftig Pieten bij ‘ De Hydrograaf ’.
Rond half elf komen de auto's van de NOS/NPS met Van der Vlugt, Van Muiswinkel en eventuele familieleden benevens de grimeuse het industrieterrein oprijden én de NOS/NPS-auto met alle versieringen voor de Pakjesboot.
In de salon onderin de boot - waar noch de bemanning noch de Pieten mogen komen -, worden Van der Vlugt en Van Muiswinkel, de geluidspiet en eventuele andere NOS/NPS-medewerkers geschminked.
Tegelijkertijd installeren de ‘ roadies ’ van de NOS/NPS de pakjes, de vlaggen en de rookpotten aan dek van de boot.
Afhankelijk van de locatie vertrekt de boot om een uur of half twaalf vanaf het industrieterrein / uit de binnenhaven.
De Pieten ontvangen hun manchetten, kragen en veiligheidsspelden om opwaaien van de kragen te voorkomen; de schmink wordt bijgewerkt en het grote zwaaien naar het publiek - altijd meevarend in bootjes en staand op de kant - kan beginnen.
Wat mij altijd verbaast en uitermate ergert, is het feit dat ouders met peuters en kleuters op dat industrieterrein / op de kade van die binnenhaven, gaan staan vanaf half tien ‘s ochtends en dat de kleintjes dan zien hoe ’ De Grote Illusie ' geschapen en opgebouwd wordt. Ik vind dat voor kleine kinderen buitengewoon ongewenst !