uit de VS! Nicolas of Myra

• Eric

In Amerika schijnt een serieuze film gemaakt te worden : Nicolas of Myra, the story of Saint Nicholas.

Ik weet er verder niets van en ben benieuwd of er lezers zijn die dit initiatief kennen en er wellicht iets meer over weten.

Eerste indrukken van dit project, zie:

http://www.nicholasofmyra-movie.com/

met dank aan het SNG

• bert van gelder

Eric,

Leuk nieuwtje, maar ik stel mij er niets van voor !

Hooguit hoop ik dat Jack Nicholson niet te oud wordt bevonden om een van de drie, in te pekelen, jongelingen te spelen en dat het inpekelproces deze keer volstrekt onomkeerbaar blijkt te zijn !

We hebben in Nederland natuurlijk de fantástische documentaire van Wim Ibo over onze goeie ouwe Sint, die begint in Bari bij de jaarlijke processie met de relieken van de Heilige Nicolaas, en eindigt in New York bij de St. Nicholas Society !

Daarnaast is de Brabantse cineast Jean Olf Lammers al ongeveer tien jaar bezig met de voorbereiding en financiering van de documentaire ‘ De Tijdreis van St. Nicolaas ’. Vorig jaar is de productie van deze documentaire eindelijk van start kunnen gaan.

Ik ken Jean Olf al sinds 1995 als collega-Klaasgek en ik stel mij bijzonder veel van voor zijn werkstuk ! En wel omdat zijn artikel in de Gooi & Eemlander over een Sinterklaasboek uit de Tweede Wereldoorlog voorbeeldig was en hij een buitengewoon gedegen onderzoek naar de Sint-viering-door-de-eeuwen-heen heeft gedaan.

Ik denk dat we met déze twee oorspronkelijk-Nederlandse documentaires van Wim Ibo en Jean Olf Lammers (naast speelfilms als o.a.' Het Paard van Sinterklaas ',

' Een Huis In een Schoen ‘ en ’ De Hulpsinterklaas ‘ ) als Nederlanders in ons land een Sint-monument hebben opgericht, waar geen enkel ander land aan kan tippen ! Zeker niet zo’n - ongetwijfeld voor de Mob en Mel Gibson - gedraaid Hollywood-vehikel !