Droevig keerpunt in Noordwijk 9/12

• Eric

Het kon ook niet uitblijven. De mondiale druk is te krachtig. Het was zo'n kwestie van: het is niet de vraag of, maar, wanneer het gebeurt. Het gebeurt dus op 9 december a.s. De gemeente Noordwijk heeft het onzalige initiatief genomen om de kerstman te onthalen. De intocht van de kerstman is in 2006 een feit.

Beste klaasvrinden, laten we hopen dat de ontvangst op dermate weinig belangstelling mag rekenen en dermate koel is, dat dit initiatief in de kiem wordt gesmoord. Het blijft merkwaardig dat een afgeleide van onze Sint uiteindelijk zich zover heeft ontwikkeld dat het gaat concurreren met zijn oorspronkelijke vorm.

Lang leve ons mooi Sint-Nicolaasfeest!

• Sorcha

Volgens mij zijn ze een beetje dom in Noordwijk. Wij hebben tenslotte de originele Sinterklaas. Wat moeten we dan me een, van hem afgeleide, figuur die door landen binnen wordt gehaald die eigenlijk gewoon jaloers zijn op onze Sinterklaas :D

(rare zin geworden, sorry ;) )

• bert van gelder

Eric,

Meng je je nu ook al in het koor van de cultuur-pessimisten, die rond een hardstikke leuk kinderfeest gaan zitten somberen dat alles vroeger beter was ?

Ik woonde als kind in Den Haag en daar hield een ‘ Druivenkoningin ’ uit het Westland jaarlijks een Intocht. Regelmatig heb ik in Scheveningen ook intochten van Neptunus, zeemeerminnen of de zoveelste (herhaling van) de intocht van koning Willem I gezien. Allemaal aanleiding om plaatselijk een feestje te vieren.

Maar toch geen aanleiding om over het verval van onze cultuur te gaan zitten mokken !

Laat die Noordwijkers lekker !

Iedere gemeente wil zich heden ten dage onderscheiden van haar buurgemeenten door weer een eigen feestje aan te richten. Dat is goed voor de omzet van de plaatselijke middenstand, voor de patat-tenten en voor de café ‘s, want er komen massa ’s mensen op af. Het voorziet dus blijkbaar in een maatschappelijke behoefte ! Jíj gaat er niet naar toe en ík evenmin, maar tienduizenden anderen wél.

Waarschijnlijk zijn de redenen dat onze samenleving voortdurend speelser wordt en een deel van de consumenten steeds meer geld te besteden heeft, waardoor de behoefte aan georganiseerde vrolijkheid en gezelligheid constant hand-over-hand toeneemt.

• coole magic piet !!!

Kijk als de kerstman voor 6 dec op straat zou lopen zou ik ook niet nomaal vinden . dat hadden ze van de week gedaan in den helder helaas .

ook zijn er kinderen die in sinterklaas en de kerstman geloven .

wat noordwijk doet moeten ze maar doen maar het zou nooit zo worden als sinterklaas . en ook nederland moet met zijn tijd mee .

• Eric

Bert,

Met een oprechte glimlach lees is ik je nuchtere relativerende redeneringen. Vanuit mijn eigen (selectieve) perceptie meen ik dat ik niet tot de -vroeger was alles beter mijmeraars- hoor. Maar waar het om tradities gaat moeten we alert zijn en is een toegepaste behoudendheid op zijn plaats. Maar dan ook alleen maar ten behoeve van de duurzaamheid van die traditie. De kerstman is niet zomaar een folkloristisch fenomeen, goed voor een lokaal feestje. En daarmee gaat de vergelijking mank met de figuren die jij noemde. Neen, de kerstman is de veramerikaanste sinterklaas die borg staat en symbool staat voor een inmiddels geheel ander kinder-cadeautjes feest. Het draagvlak voor dit feest is veel groter dan onze, relatief kwetsbare, sinterklaasfeest. Groter doordat de de amerikaanse cultuur tamelijk dominant doorklinkt in de wereld. Op zichzelf is dit geen drama. We zijn hier zelf bij en kiezen uiteindelijk zelf welke amerikaanse invloeden we willen consumeren of niet.

Maar kwetsbaar is het wel. Zie maar eens hoe krachtig de marketingeffecten geweest zijn van Coca-Cola. Het zijn zij die de kerstman de vorm hebben gegeven die het nu heeft. Als louter commerciele belangen leidend en sturend gaan zijn voor oorspronkelijk tradities, dan hou ik mijn hart vast. Ik maak me dan enigzins zorgen over het feit hoe lang het sinterklaasfeest nog zal bestaan zoals wij dat nu kennen.

Het is dan niet geheel denkbeeldig dat kerst zal domineren vanaf november en de kerstman surft daar handig op mee. Wat dit voor gevolgen heeft voor onze Klaas laat zich raden.

Gelukkig zijn er nog Klaasvrienden met een optimitische relativerende kijk zoals een bert van gelder. Goed voor de balans. Als we collectief dit feestje actief blijven koesteren komt alles goed!

• Paul

Hoera voor Eric !!!!