Hai Edwin,
In principe heb je, naar mijn mening, gelijk.
Maar laten we ook de hand in eigen boezem steken: Er zijn zó veel medelanders sinterklaasgek, dat iedere medelander zijn eigen - nóg leukere - sinterklaas-idee bedenkt !
Niet eens alleen uit commerciële overwegingen, maar vooral uit ideeën-rijkdom om iets met het sinterklaas-idee te doen en natuurlijk vooral om zich (weer) te kunnen verkleden.
Wat dat laatste betreft, wordt Nederland steeds speelser ! Ik zou niet graag de medelanders de kost moeten geven, die zich het liefst 365 dagen per jaar zouden omkleden tot hulppiet of hulpklaas ! Mogelijk ken ook jij de verhalen over freaks, die zich aan het eind van hun leven zelfs als zodanig laten begraven/cremeren !
Die consistentie waar jij voor pleit, is voor kinderen veel minder belangrijk. Als volwassene zie je de ongerijmdheden in de uitvoering van de sinterklaas-saga, maar kinderen zien dat niet óf ze vinden dat het onderdeel vormt van het grote onverklaarbare sinterklaas-mysterie.
Van oudsher zijn drie vertrek-wijzen van de Oude Wijze acceptabel:
* Per luchtballon vaart hij ten hemel (gebeurt nog steeds in Oost-Vlaanderen),
* Per moderne trein (in de 19e eeuw dus een stoomtrein, nu mogelijk een HSL/TGV) reist hij terug naar Spanje,
* Per stoomboot reist hij terug naar Spanje.
Laten we wat dat hardstikke leuke idee van Hoek van Holland - zoals verwoord door Rob Kanters - betreft, daarom duimen en/of bidden dat binnenkort niet Nederlandse ballonvaarders zich op bovengenoemde eerste vertrekwijze, de Personeelsvereniging van de NS zich op de tweede en de bemanning van ‘ De Hydrograaf ’ zich (ook) op de derde stort ! En vooral dat de gemeente Rotterdam niet bedenkt wat een vertrek per zeppelin deze gedroomde cigaar aan goodwill zou opleveren !
Zolang het maar één, in de media breed uitgemeten, vertrek betreft, is het naar mijn idee prima !
Overigens waren een paar jaar geleden - toen ik daar nog woonde - ook enkele gemeenten in Waterland al bezig met een vertrek van onze Beschermheilige op de zesde december. Uit de pers houden dus die Waterlanders !