uitzwaaien sinterklaas

• rob kanters

op 6 Dec gaat de Sint weer weg uit Hoek v Holland

dit evenement is al weer de 7e maal een uniek feest met groots vuurwerk

ook tv zal dit maal verslag doen als de sint weer uit het land vertrekt

vanaf 15.30 is er een kindershow in wijkgebouw de Hoekstee (gratis)

daarna gaat de sint op zijn paard naar de berghaven onder begeleiding van het zwarte pieten fanfare orkest dit is rond 17.00.

17.30 vertrekt de sint met de pakjesboot naar Spanje waarna een groots vuurwerk zal worden afgestoken

voor meer info bel gerust

rob kanters 0654632626

• Edwin

het zal best een leuk gegeven zijn maar ik vind het een beetje jammer…

op tv heeft (de enige échte) Sinterklaas al vele malen gezegd dat hij ná 5 december weer stiekum vertrekt… ALLE grote en kleine kinderen van Nederland zien dit als de échte Sinterklaas en waarom dan weer afwijken?

Er wordt veel te veel gesold met de regels van het sinterklaasfeest, en dat is jammer

• Bert van Gelder

Hai Edwin,

In principe heb je, naar mijn mening, gelijk.

Maar laten we ook de hand in eigen boezem steken: Er zijn zó veel medelanders sinterklaasgek, dat iedere medelander zijn eigen - nóg leukere - sinterklaas-idee bedenkt !

Niet eens alleen uit commerciële overwegingen, maar vooral uit ideeën-rijkdom om iets met het sinterklaas-idee te doen en natuurlijk vooral om zich (weer) te kunnen verkleden.

Wat dat laatste betreft, wordt Nederland steeds speelser ! Ik zou niet graag de medelanders de kost moeten geven, die zich het liefst 365 dagen per jaar zouden omkleden tot hulppiet of hulpklaas ! Mogelijk ken ook jij de verhalen over freaks, die zich aan het eind van hun leven zelfs als zodanig laten begraven/cremeren !

Die consistentie waar jij voor pleit, is voor kinderen veel minder belangrijk. Als volwassene zie je de ongerijmdheden in de uitvoering van de sinterklaas-saga, maar kinderen zien dat niet óf ze vinden dat het onderdeel vormt van het grote onverklaarbare sinterklaas-mysterie.

Van oudsher zijn drie vertrek-wijzen van de Oude Wijze acceptabel:

* Per luchtballon vaart hij ten hemel (gebeurt nog steeds in Oost-Vlaanderen),

* Per moderne trein (in de 19e eeuw dus een stoomtrein, nu mogelijk een HSL/TGV) reist hij terug naar Spanje,

* Per stoomboot reist hij terug naar Spanje.

Laten we wat dat hardstikke leuke idee van Hoek van Holland - zoals verwoord door Rob Kanters - betreft, daarom duimen en/of bidden dat binnenkort niet Nederlandse ballonvaarders zich op bovengenoemde eerste vertrekwijze, de Personeelsvereniging van de NS zich op de tweede en de bemanning van ‘ De Hydrograaf ’ zich (ook) op de derde stort ! En vooral dat de gemeente Rotterdam niet bedenkt wat een vertrek per zeppelin deze gedroomde cigaar aan goodwill zou opleveren !

Zolang het maar één, in de media breed uitgemeten, vertrek betreft, is het naar mijn idee prima !

Overigens waren een paar jaar geleden - toen ik daar nog woonde - ook enkele gemeenten in Waterland al bezig met een vertrek van onze Beschermheilige op de zesde december. Uit de pers houden dus die Waterlanders !

• nathalie

hoi

wanneer en op welk net word het uitgezonden op televisie en hoe laat???

groetjes nathalie

• Monique

Vertrekt de Sint ook dit jaar weer vanuit Hoek van Holland? Zo ja hoe laat is dat dan?

Groetjes

Monique

• Mieke

Wat een ondankbaar gedoe dat sinterklaasfeest.

Kinderen krijgen zo ontzettend veel leuke dingen en roepen DANK U, tegen….. niemand in het bijzonder, want Sinterklaas is veelal niet lijfelijk aanwezig!

En dat hoeft natuurlijk ook niet.

Maar…

de man wordt aanbeden in alle dagen voor 5 december, en daarna mag hij stilletjes het land verlaten. Wat een onzin.

Iedereen haalt hem binnen, maar als hij “zijn ding” heeft gedaan krijgt hij geen aandacht meer!! Werkt dat zo in onze wegwerp maatschappij? Je wordt bedankt en oprotten maar weer???

Nee hoor, juist geweldig dat uitzwaaien. Dankjewel roepen nog 1 keer en de man een behouden vaart wensen. Dat is toch wel het minste dat je als kind kan doen, na zoveel cadeautjes????

We brengen onze kinderen op deze manier wel manieren en dankbaarheid bij!!!

• Mieke

Hallo Rob,

Erg leuk, dit uitzwaaien!!!!

Zie mijn bericht, waarin ik mij kwaad maak op iemand die dat uitzwaaien maar onzin vindt…..

tot morgen!

Mieke