Televisiesint een duo-baan
HILVERSUM - Voor het eerst sinds Rob Milton in 1958 in de huid van Sinterklaas kroop, zijn er dit jaar verschillende Sinten op televisie te zien.
Fred Butter als tv-sint.
Maar geen kind dat daarvan in de war raakt, zegt Bram van der Vlugt (75), die de afgelopen 22 jaar de rode tabberd aantrok.
Van der Vlugt is dit jaar alleen te zien bij de publieke omroep, waar hij met zijn rijzige gestalte en vertrouwenwekkende stem morgen acte de presente geeft bij de intocht van de Sint in Almere en het dagelijkse Sinterklaasjournaal op Nederland 3. De commerciële kinderzender Jetix, waar Van der Vlugt ook bijna tien jaar optrad in De Club van Sinterklaas, heeft een nieuwe Goedheiligman: Fred Butter.
,,Er is geen ruzie of zo, maar het is nu beter taken te verdelen en er een duo-baan van te maken,'' zegt Van der Vlugt, die in 1986 het stokje overnam van de legendarische Adrie van Oorschot. ,,Meer dan veertig jaar geleden is de afspraak gemaakt dat het wijs is op tv één sint te laten zien. Maar dat is niet meer vol te houden. In die tijd had je een handvol omroepen, nu een veelvoud.''
Tot verwarring zal dat niet leiden, meent Van der Vlugt. ,,Er is niets aan de hand, want iedere Sint is de Sint. Punt uit. Hij is overal. Bij de intocht in Almere, maar ook in het dorpshuis van Delfzijl. Vaak zelfs tegelijkertijd! Dat is het spel. Kinderen accepteren dat blindelings.''
René Toonen, voorzitter van het Sint Nicolaas Genootschap, ziet ook geen probleem. Voor de 250 leden is de televisiesint de standaard. ,,Fred Butter is ook een goede Sint en ziet er net als Van der Vlugt perfect uit, al is hij wel wat vrolijker en amicaler. Ach, kinderen zijn zo overdonderd als ze de Sint zien, dat kleine verschillen niet opvallen.''
Toonen, straks bijna fulltime Sinterklaas, is benieuwd of Van der Vlugt afbouwt, of dit zijn laatste jaar als goedheiligman is. Van der Vlugt, die van het mysterie van Sinterklaas geniet, geruststellend: ,,Ik heb al zo vaak gehoord dat Sinterklaas dreigt te verdwijnen; gelooft u mij nou maar: ik heb het eeuwige leven.''
http://www.ad.nl/cultuur/2771698/Televisiesint_een_duobaan.html