Aankomende maand December 2008 is voor veel Kinderen , Ouders , Grootouders en Families weer de ergste maand van het jaar:
Ja beste mensen op dagen zoals Sinterklaas met Kerst andere feestdagen en vakanties mis je ze het meest, maar de ergste dag van het jaar is de verjaardag van je kind of kleinkind en er niet bij kunnen/mogen zijn.
Ook de aankomende maand December 2008 is voor veel Kinderen , Ouders , Grootouders en Families weer de ergste maand van het jaar.
Ook de Sint kent het probleem en word er ook verdrietig van.
Dat vertelde de goede Sint mij toen ik hem is Spanje trof met zijn pietermannen.
Mijn ontmoeting met de pieten en Sinterklaas:
Ik gaf ze een hand en vroeg aan de pieten:
Beste Pieten jullie brengen toch de cadeaus naar de kinderen,
kan piet niet eens aan de Sint vragen of hij niet ook de vele ouders weer aan de kinderen kan geven,of ouders en grootouders zonder omgang ,ook weer eens hun kinderen, kleinkinderen een cadeau mogen geven dit
jaar om het dan ook weer eens samen uit te pakken.
De Pieten lieten hun tranen de vrije loop en vertelde dat de Sint het graag zou doen maar helaas kan ook de Sint dit niet.
Een dag later:
Ik ging een dag na het gesprek met de pieten in Spanje boodschappen doen in een groothandel in speelgoed .
Bij de boodschappenkarretjes stond een man verkleed als Sinterklaas - tenminste dat veronderstelde ik.
Na wat onderzoekende vragen van mijn kant bleek dat ik stond te praten met de echte Sint!
Sinterklaas zei ik: Realiseert u zich dat er heel wat onechte als Sinterklaas rondlopen?
Mensen verkleed in Sinterklaas pakken, die proberen geld bijeen te krijgen vanwege uw succes?
Waar gaat het naar toe in deze wereld?
De Sint lachte en streek over zijn baard. Ik ben blij als mensen dat doen wegens de juiste redenen. Ik heb begrepen dat tijdens de afgelopen Sinterklaas in Nederland veel mensen zich hadden verkleed als de Sint.
Ik weet zeker dat ze weten wat ze doen.
Maar ik heb ook gehoord dat er speciale Sinterklaasscholen zijn waar gewone mensen worden getraind om te zijn zoals u,hield ik vol.
Ja, daar heb ik over gelezen,zei de Sint. Mensen plakken een valse baard aan, verkleden zich als Sinterklaas en lopen vervolgens rond langs scholen winkels en huizen met een vrolijk lachend gezicht
Het klinkt als pure pret!
De Sint pauzeerde, keek wat rond, bijna schrikachtig, en vervolgde toen met een gedempte stem: In werkelijkheid, is mijn baan eigenlijk helemaal niet zo leuk meer.
De pieten werken het hele jaar hard om cadeautjes te maken voor kleine kinderen om hun Sinterklaasfeest zo blij mogelijk te maken. Ik en de pieten doen onze uiterste best om de juiste cadeautjes bij de juiste kinderen te krijgen.
Maar zij krijgen ze helaas niet altijd.
En dat is niet altijd mijn schuld!
Het is een grote zorg.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een ouderwetse fijne Verjaardag had.
Een beetje verwonderd vroeg ik:Maar cadeautjes geven met Sinterklaas ,op u verjaardag is toch zeker ontzettend leuk?
Ja dat is het ook maar het probleem is, legde de Sint uit, veel kinderen wonen niet meer thuis en in het bijzonder zij wonen niet meer met hun Vaders(Moeders) samen.
Ik lever de cadeautjes af, maar de kinderen zijn er gewoon niet.
Elk jaar in Januari krijg ik duizenden brieven van kinderen die vragen wat er met hun cadeautjes is gebeurd, en waarom zij met Sinterklaas hun Vaders,Moeders grootouders en familie niet mochten zien.
Het is allemaal erg deprimerend.
Je zou mijn baan niet willen hebben, geloof me zij de Sint.
Maar het is nu eenmaal de tijd van opgewektheid en vreugde.
Hier, neem een pepernoot."
Dank U Sinterklaas,zei ik met een brok in mijn keel. En nog een Fijne verjaardag Sinterklaas.
En een fijne Sinterklaas voor jou ook, zei de Sinterklaas treurig.
Ik nam afscheid en keek nog eens om naar de Sint en zwaaide.
Maar verbeeldde ik het me of zag ik werkelijk een traan rollen over de wang van de Sint, richting zijn baard?
Ik wachtte niet af of dat werkelijk zo was.
Ik pakte mijn boodschappen en liep richting de motor.
Dat was mijn ontmoeting met de echte Sint en zijn pieten in Spanje.
Gelukkig zijn er veel kinderen die niets hoeven te missen en hun beide ouders en grootouders wel om zich heen hebben bij het Sinterklaasfeest.
Maar sta ook eens stil bij de honderdduizenden kinderen de honderdduizenden ouders en de honderdduizenden grootouders die dat geluk niet hebben.
En vaak enkel omdat er een onwillende ouder is.
Ik begrijp heel goed dat ook de Sint daar verdriet van heeft, en hij kinderen ouders en grootouders graag bij elkaar zou willen brengen op deze dagen, maar helaas kan de goede Sint hier ook niets aan doen.
Ja beste mensen op dagen zoals Sinterklaas met Kerst andere feestdagen en vakanties mis je ze het meest, maar de ergste dag van het jaar is de verjaardag van je kind of kleinkind en er niet bij kunnen/mogen zijn.
Ook de aankomende maand December 2008 is voor veel Kinderen , Ouders , Grootouders en Families weer de ergste maand van het jaar:
Elke dag
Elke dag denken zij hun kinderen,kleinkinderen
Elke dag kijken wij weer naar die foto
Elke dag zeggen wij hoeveel wij van ze houden
Elke dag branden velen van ons een kaarsje
Voor elke dag dat zij elkander moeten missen
Elke dag is er een teveel
Elke dag een verloren dag
Die nooit terug zal komen
Elke dag zien wij onze Kinderen niet groeien, lachen, spelen, bloeien
Elke dag denken wij hoe gaat het nu op school
Elke dag vragen wij ons af
Denkt hij/zij ook aan mij
Elke dag hopen wij dat het goed zal komen
Elke dag weer het gemis
Elke dag die mooie dromen
Elke dag weer niet uit gekomen
Elke dag zullen wij blijven knokken
Elke dag laat enkel de hoop ons nog leven
Elke dag geeft de hoop ons die kracht
Elke dag denken wij dat ooit de dag zal komen
Dat wij onze kinderen, kleinkinderen weer omarmen mogen.
Elke dag!
Onmenselijk dat is het ..
Geschreven door J.Aalders
Kinderombudsman