hier is niets meer aan toe te voegen.
Deze mevrouw heeft helemaal gelijk!!!
triest hoor…
Ik betwijfel of dat een betrouwbare indicatie is Mark. Inmiddels is duidelijk dat de kijcijfers tegenvallen. Een poll van NPS Z@ppelin onder de ouders laat zien dat ruim 70% negatief is over de wijze waarop de NPS Sinterklaas op tv brengt, Voornaamste kritiek is dat de ouders van de doelgroep, laten we zeggen 3-6 jaar, merken dat hun kinderen uitermatig onrustig en zelfs bang reageren na een uitzending van het Sinterklaasjournaal. Onrustig door de spannende cliffhangers (peuters en jonge kleuters bedien je door een afgerond verhaaltje met een happy end (mag best een beetje spannend zijn) en bang doordat peuters angstig hun huis in de gaten (staat er een circel getekend) houden omdat ze bang zijn dat zwarte piet ergens slaapt zonder dat ze het weten. De kritiek wordt vanuit de professionele hoek ondersteund.
Ter illustratie hierbij een opinieartikel uit Trouw afgelopen zaterdag:
Op de opiniepagina van Trouw las ik afgelopen zaterdag het volgende artikel van Jacques Vriens, Kinderboekenschrijver:
"WAS HET VANAVOND MAAR VAST PAKJESAVOND……..
Kinderen krijgen in deze tijd heel wat voor hun kiezen.
Niet alleen pepernoten maar ook een Sint die niet komt/ wel komt/de weg kwijt is/ zijn boek kwijt is/ nergens kan slapen/opgesloten zit in de kast enz. enz.
Kortom: iedereen doet zijn best om de komst van de Goedheilig Man nóg leuker en spannender te maken. Bij ons in het dorp verzinnen ze altijd “een stunt”als hij aankomt ( normaal op een paard zitten en vriendelijk zwaaien is er niet meer bij).
En op Nederland 3, Fox Kids en enkele regionale omroepen beleeft de Sint het ene avontuur na het andere. Scholen doen daar vaak nog een schepje boven op: Pieten komen strooien, Pieten slapen 's nachts in de poppenhoek, Sint stuurt brieven, Pieten maken rommel, Sint verstopt vast een paar pakjes, Pieten gooien alle schoenen door elkaar enz. enz.
Als ik dit slagveld overzie, kan ik me voorstellen dat er kinderen zijn die tamelijk neurotisch worden van die Lieve Goede Sint.
En deze gekte is inmiddels al veertien dagen aan de gang!
Ik hoor menig ouder verzuchten ( ook die van mijn kleinkinderen): Was het vanavond maar vast pakjesavond!
Maar misschien kunnen kinderen van nu niet meer zonder spanning en sensatie. Of zijn het hun ouders?
Ik word er in elk geval, als ervaren hulpsinterklaas, erg onrustig van. Ik moet namelijk ook al twee weken lang alles bijhouden op tv om straks niet met mijn mond vol tanden te staan. Ik heb inmiddels besloten om me te beperken tot het Sinterklaasjournaal op Nederland 3.
Dat doet trouwens flink zijn best om de gekte nog wat aan te wakkeren.
Laat ik voorop stellen dat dit programma professioneel gemaakt wordt. Niks goedkope oplossingen “want het is maar voor kinderen”. Mooie locaties, goede acteurs en er is nagedacht over vorm en inhoud.
Toch vraag ik me af voor wie dit journaal bedoeld is? Als ik naar de échte doelgroep kijk ( tussen 4 en 7 jaar ) dan denk ik na elke aflevering: Hoe blijven die kindereen achter?
Er is altijd wel iets aan de hand met Sint of zijn Pieten. Het is alsof je een sprookje voorleest aankleuters en halverwege ophoudt. "Morgen horen jullie of Roodkapje nog uit die buik van de wolf komt of niet….
De makers zouden zich dat veel meer moeten realiseren. Ik verdenk ze ervan dat vooral hun eigen ( grote mensen ) lol stiekem de boventoon voert.
Een afgerond verhaaltje per keer ( met goede afloop ) voor de échte doelgroep lijkt me in deze spannende tijden aan te bevelen, zodat jonge kinderen met een gerust hart in bed kunnen stappen.
Maar eerlijk gezegd, hoeft Sinterklaas voor mij niet zo “opgeleukt” te worden. En zeker niet zolang van te voren.
Wat lijkt me het heerlijk voor kinderen ( én hun ouders en leerkrachten ) als de Sint een week vóór 5 december zou aankomen. En dat je dan als kind de ábsolute zekerheid hebt, dat hij echt komt! Dat hij niet verdronken is in het Nauw van Calais of iets anders ergs.
En dat je dan zes dagen lang je schoen mag zetten en dat je tenslotte op de zevende dag de “grote”cadeautjes krijgt. En als Sinterklaas tussendoor ook nog even je school bezoekt, dan is de mijter wel vol, lijkt mij.
Want daar verheug ik me wel op. Om straks als hulpsint weer tussen de kleuters te zitten. En ze allemaal een handje te geven en ze lieve kleine verhaaltjes te vertellen. Om tenslotte, overladen met tekeningen, het lokaal te verlaten.
En als ik dan nog even omkijk en ik zie die kleuters allemaal stralen, dan denk ik : het is een mooie traditie, die we moeten koesteren. Sint moet ieder jaar weer terug komen.
Máár niet te lang en vooral een beetje klein houden!"
geschreven door: Jacques Vriens
kinderboekenschrijver/ervaren hulpsinterklaas
gelezen in Trouw
Mark schreef:
>
> Ik heb geen kind horen klagen….
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?